Kan någon kunnig, snäll person berätta för mig om denna buske? Undrar om den skulle passa hos oss som en häck, ganska lång, i halvskugga, väldränerad, torr och sandig!? jord? Jag bor i zon 4. Jättetacksam för svar el. om de kan finnas något annat lämpligt? Gärna som blommar med vitt, el. ljustrosa?
Kameliaschersmin borde trivas på ett sådant läge, men tyvärr så tror jag att den blir dålig som häck då de nedersta delarna av busken brukar vara kala, enligt egna erfarenheter. Jag tycker att Norrlandsschersmin skulle passa mycket bättre som häck. Norrlandsschersminen har också vita doftande blommor och ett lägre och buskigare form. Annars finns det ju en del rosor som kan användas som häck, både vita och rosa.
Tack för svaret ska kolla upp norrlandschersminen oxå....Med häck menar jag inte att det behöver vara insynskyddad, utan mer som att rama in en del, på ena sidan av gräsmattan/trädgården...annars fler tips/bilder på buskar?
Eva 33c
27-06-2008, 20:36
Håller med Dilara att kameliaschersminen ofta växer spretigt och fult. Den vanliga schersminen växer mycket finare. Smultronschersminen växer också fint, även om den inte blir lika hög som den vanliga, lite mer vek i framtoningen och har lite nickande blommor och doftar...smultron. Paradisbusken ,
Kolkwitzia amabilis är ju också en tjusig sak, som blir rätt stor med tiden. Och rosor förstås, som du redan fått tips om. Där finns det ju massor att välja på...
Ezereht
27-06-2008, 22:00
Svartplommon, bukettapel *mmmm*.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.