Pius
Är det nån här som har sått frön från den?

Jag har äntligen lyckats lyckats dra upp en liten planta som växer och blommar. Har satt min i en stor plastkruka. Men hur sköter man den egentligen och vad gör man med frukterna? Har för mig att de inte är ätbara.

Pius

Tydligen ska man ha frukten för dess doft skull.

Lilla hjärtat
Hej!

Jag tänkte höra hur det gick. Och om de går att äta. Jag har köpt frö och tänkte odla i växthuset i sommar.

Vänligen ¨
//Linda
Åsa, mälardalen zon 2
Sådde förra året det blev bara en grön växt 0st frukter men det var ju ganska dålig sommar förra året början var för kall etc. jag hade även squashsorter som gav 0st frukter. Varje gång jag testar melon brukar det bli dålig sommar för odlingar så jag kan glädja alla med att jag inte tänker odla melon i sommar
Lilla hjärtat
Oj då. Trist.

Jag testade att odla melon första gången i somras - men det var nätmelon. Det hände ingenting förrän jag fick rådet att vara riktigt elak mot plantan samt att pensla blommorna som en tok. Klippte ner plantan till hälften och ägnade hur mycket tid som helst åt pensling. Efter en vecka började fruktämnena svälla. Tyvärr väntade jag för länge med två av de tre melonerna. De kanske inte direkt exploderade, men de sprack och gick inte att äta. Bild här: Overmogen Melon på G

Jag får testa på samma sätt med Queen Ann. Är väldigt nyfiken på doften och om den är ätbar och god.

Vänligen
//Linda

Lilla hjärtat
Hej!

Min lilla melonplanta växter så snällt och har börjat blomma. Snart ska den få flytta till större kruka.

Blommande melonplanta

Ha en bra dag!
//Linda
Lilla hjärtat
Jag tror att min första parfymmelon har börjat svälla! Ska vara flitig med penseln nu när honblommorna börjar slå ut.

Lilla melonen

Ha en bra dag!
//Linda
Lilla hjärtat
Så där ja, nu är parfymmelonen mogen. Visst är den vacker! Har inte skördat den än, men i morgon är jag ledig och då tänker jag nog förgylla dagen med min lilla melon smile.gif

Parfymmelonen

Ha en bra dag!
//Linda
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon