|
Min trädgård är bara fin på våren, då blommar massor av tulpaner och andra lökväxter samt vårblommor. Men nu, usch bara så trist.  Rosorna, nån daglilja, schersminbusken som behöver beskäras och lite annat krafs. Men inga maffiga blommor som syns och lyser färg. Så vad gör jag? Vad har ni för kul i era trädgårdar som blommar nu och framåt? Pius, zon 1
Fänrikshjärtan, har blommat flera månader redan och mattas inte av. Riddarsporrar Pioner Alunrot Bergklint (också långblommare) Rosor Schersmin Fackelblomster Prästkragar Tremastarblomma Bolltistel ... och en hel massa annat är på god väg, bla lavendel och astilbe
Krolliljan
27-06-2008, 13:42
Nu kommer dagliljorna här lite här och var. Men det vackraste jag har just nu är nog de vita purpurklätten. Det beror kanske på att det är så mörkt och dystert här och de vackra purpurklätten lyser upp med sitt vita lite här och var. Citrontimjan är också för underbar. Och så den mest tacksamma växt jag har. Blekgul nunneört som bommar "hela tiden" i skuggan. [attachment=20325:IMG_0001_197.JPG]
Hos mig i zon 4 (eventuellt är stora delar av min trädgård snarare 3 iofs) ser det ut såhär:
Borstnejlikorna är jättefina just nu liksom Stäppsalvian, Kantnepetan (Kattmyntan) och Bondpionen som blommar för fullt. Vissa Prästkragar håller ännu modet uppe, Backnejlikorna strålar fortfarande kaxigt och Lavendeln som sitter på en varm fläck lurar med svagt blå knoppar och vittnar om vad som komma skall.
Hur ser det ut hos dina grannar? I zon ett borde väl i alla fall Lavendeln och Malvorna vara fina ännu, av det som är roligt här hos mig? Min Shersmin är precis påväg att gå i blom. Plymspireor kanske kan vara något också? De bör komma här snart ser det ut som.
Hur mycket skiljer det sig mellan zonerna såhär års egentligen?
Alexander-VG-zon3
27-06-2008, 15:43
i min trädgård enligt ''mormor'' blommar detta nu i zon 1-2 skåne
fackellilja olika roser malva frilands rosmarin salvia lavendel myntor brokbladig kirskål alla mina frilands agapanthusar har knoppar Gladiolus callianthus - doftlilja olika oxalis ( klöver ) akleja hosta kermesbär campanula canna timjan sedum taklök prästkrage
CITAT (Kat @ 27-06-2008, 14:50)  Hos mig i zon 4 (eventuellt är stora delar av min trädgård snarare 3 iofs) ser det ut såhär:
Borstnejlikorna är jättefina just nu liksom Stäppsalvian, Kantnepetan (Kattmyntan) och Bondpionen som blommar för fullt. Vissa Prästkragar håller ännu modet uppe, Backnejlikorna strålar fortfarande kaxigt och Lavendeln som sitter på en varm fläck lurar med svagt blå knoppar och vittnar om vad som komma skall.
Hur ser det ut hos dina grannar? I zon ett borde väl i alla fall Lavendeln och Malvorna vara fina ännu, av det som är roligt här hos mig? Min Shersmin är precis påväg att gå i blom. Plymspireor kanske kan vara något också? De bör komma här snart ser det ut som.
Hur mycket skiljer det sig mellan zonerna såhär års egentligen? Hos grannarna? Tja de är måttligt intresserade av trädgården, bägge två som jag har omkring mig, så där blommar knappt nånting alls. Rosor i så fall. Jag vill ha det lika färgglatt som på våren men det är kanske att begära för mycket. Lavendel har jag också, men de syns ju inte så mycket tycker jag. Praktröllekan är på gång så då lyser de i alla fall lite. Nu har jag i alla fall fått tips. Fänrikshjärtan lät intressant, just blommor som blommar länge vill jag ha. Får sprida ut mina femtielva pelargoner så det blir lite färg. Pius
Många av rosorna blommar här,Gilenia, några pioner, Campanula,vit och blå toppklocka, men mest av allt är det rosor här som sätter färg på trädgården.
[attachment=20333:2008_06_...__Large_.JPG] [attachment=20334:2008_06_...__Large_.JPG] [attachment=20335:2008_06_...__Large_.JPG]
CITAT (Pius @ 27-06-2008, 17:01)  Jag vill ha det lika färgglatt som på våren men det är kanske att begära för mycket. Lavendel har jag också, men de syns ju inte så mycket tycker jag. Praktröllekan är på gång så då lyser de i alla fall lite. Borstnejlikorna brinner ju på rätt bra i färg och blommar väl rätt länge... De liknar ju pelargoner lite också  Riddarsporrar kanske? Vissa Timjansorter ger rejält cerisa mattor. Det kanske kan vara något?
Margith
27-06-2008, 19:04
Jaah du Pius, du och jag bor ju många mil ifrån varandra, vilket gör det svårt för mig att svara. Men jag förstår att du vill ha nåt med lite "ilsken" färg ? Vad tror du om den här: ? [attachment=20339:Lychnis_...i_070726.jpg] Lychnis arkwrightii, lika ilsket röd-orange som bilden visar  Den är ungefär 1 dm hög hos mig nu, men om bara väder-gudarna ger oss lite värme och sol kommer den som ett skott OCH blommar till frosten tar den Annars kanske Dahlior kan vara ett förslag?
CITAT (Pius @ 27-06-2008, 17:01)  Nu har jag i alla fall fått tips. Fänrikshjärtan lät intressant, just blommor som blommar länge vill jag ha. De funkar dessutom både i sol och skugga - hör definitivt till mina favoriter!
Irene_L
27-06-2008, 19:17
Hos mig börjar det blomma rätt mycket nu. Ett smakprov:
[attachment=20344:veronika_troligen.JPG] En sorts Veronika [attachment=20343:mariaklocka2.JPG] Mariaklocka blommar för fullt. [attachment=20342:fingerbo...mma_rosa.JPG] [attachment=20341:fingerbo...omma_vit.JPG] Rosa och vit fingerborgsblommor. Bakom den vita blommar Praktlysingen. [attachment=20340:borstnejlikor.JPG] Borstneljikor i olika rosa och röda nyanser.
CITAT (Margith @ 27-06-2008, 20:04)  Jaah du Pius, du och jag bor ju många mil ifrån varandra, vilket gör det svårt för mig att svara. Men jag förstår att du vill ha nåt med lite "ilsken" färg ? Vad tror du om den här: ? [attachment=20339:Lychnis_...i_070726.jpg] Lychnis arkwrightii, lika ilsket röd-orange som bilden visar  Den är ungefär 1 dm hög hos mig nu, men om bara väder-gudarna ger oss lite värme och sol kommer den som ett skott OCH blommar till frosten tar den Annars kanske Dahlior kan vara ett förslag? Jajamensan, det var en bra färg på blomman, du har förstått att jag gillar färg.  Blekblask är inget för mig, varken i trädgården eller när det gäller kläder. Har den inget svenskt namn? Och har du frösått den? Dahlior har jag på gång i massor. Pius
Platinum
27-06-2008, 20:22
Jag har inte många blommor, är mer för buskar.
Just nu blommar rhododendron, nyponrosen och den gula dagliljan, snart blommar sippan (okänd sort från pappas holländske kompis, bild kommer när den är i blom). Så småningom blommar höstfloxen och bolltisteln.
Ogräs som blommar finns det ju som vallört, prästkrage, nån liten sorts blåklocka, teveronika och förgetmigej, kråkvicker inte att förglömma.
Resten har nog blommat över hos mig.
zaaritha
27-06-2008, 22:43
Vi har inte så mycket, heller. Ljuslila hög näva, borstnejlika, pioner, fingerborgsblommor, fjärilskrasse som klänger i husmodersäppelträdet, aklejor, begonia, dunört, gråfibbla, prästkragar.......................
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|