Rihane
help.gif Upptäckte till min fasa bladlöss, dom små gröna rackarna på min chokladblomma ute på balkongen. fear.gif sick.gif ranting.gif ranting.gif
Klämde snabbt ihjäl dom jag hittade rusade in och gjorde såpavatten och sprutade på bladen. devil.gif
Inventerade lite och upptäckte fullt med bladlöss på aubretian. Småludna blad inte lätt att klämma ihjäl och spruta där inte. angry.gif ranting.gif sick.gif
Finns det något annat man kan använda? -fear-.gif rtfm.gif

Tänker inte på löss har inte haft några sedan jag flyttade hemifrån. Lössmedel vet jag inte vad det är förutom såpavatten då, som min mamma lärde mig.
confused.gif
Att ta fram en vattenslang och spruta ihjäl lössen är inte att tänka på. Tror grannarna skulle klaga, vilket jag skulle förstå. rtfm.gif

Åsa, mälardalen zon 2
På de icke ätliga växter som du nämner så kan du använda provadopinnar, ser ut som stora alvedon som sticks ner i jorden. Växten suger upp giftet och blir giftig för alla insekter som sticker och suger i växten. Giftet finns kvar i växten i ca 6v.
Rihane
Ah tack det klargör en del. thanks.gif
Har sett rekomendationen om provadopinnar förut men hade inte klart för mig att det gällde alla plantätande insekter.
Alla krukor utom dom med ätbart i ska få provado i morgon, hade som sagt bara såpa hemma. Dom med ätbart i ska isoleras.

Tack vare att några krukor åkte in i duschen kom jag åt att ta dagens växtbild. :-)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon