Full version: Äta backtimjan
ylvas
Kan man äta den som vanlig timjan? Står inget på påsen???
KURT
Ja, men dels är nog grenarna lite grövre, dessutom är den kanske inte lika smakrik som den vanliga.
ylvas
Tack! Jag är glad så länge deninte är giftig =)
Piccante
jag har hört att man i europa äter backtimjan lika mkt som kryddtimjan. smaken kanske skiljer åt men iofs så skiljer det på kryddtimjan oxå beroende på hur den har vuxit. smaka dig fram.
Mollis
Man kanske kan jämföra med Kungsmynta vs Grekisk oregano där Kungsmyntan visst har en liten touch av riktig oregano men inte på långa vägar ger samma smakupplevelse, och som torkad tycker jag att Kungsmyntan är riktigt dålig. Skulle nog satsa på kryddtimjan för köket och backtimjan för skönheten.
Eva i Västerås
I Frankrike äter man Serphylle (reservation för stavning) och thyme (samma) som olika kryddor.
Backtimjan och kryddtimjan alltså.

Citrontimjan är jättefin, liksom den lite storbladigare, ljusblanka backtimjan. Dom har stark, kryddig smak, fast inte riktigt som kryddtimjan, lite annorlunda, egen smak. Dom tål också vintern bäst, bättre än kryddtimjan.
Den riktigt småbladiga backtimjan och gråtimjan smakar inte så mycket. Dom är mest vackra. Fryser ner en del vintrar, men sällan helt och hållet.

Goda kryddor är det i alla fall.

Jag håller på bygger upp mitt kryddland efter flytten.
Hittills har jag 3 sorter oregano, vanlig, compactum och vitbrokig, 2 sorters kryddtimjan, vanlig och kompakt, och 2 backtimjan,småbladig och storbladig, citronmeliss och grönmynta. Och vitbrokig vitlök.
Salvia, rosmarin och basilika bor i krukor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon