spotty
Vad är det här för buske? Den blommade före midsommar i zon 2-3. Ca 120 cm hög. Bilder på buske och blomma bifogas.

Så här ser blomman ut i närbild.
oakpine
Ser ut som en gillenia (Gillenia trifoliata).
Christer i Falköping
Jadå, en gillenia är det.
Christer.
Cilla
Den var fin, och den kände jag inte till. Tack för bilderna och svaren, ska genast kolla upp om jag kan sätta en här.
Eva 33c
Håller med om att det ser ut som gillenia trifoliata, men vill bara påminna om att det inte är en buske utan en perenn, som alltså vissnar ner varje vinter och börjar om på nytt varje vår. Men visst är den fin, jag har den själv i trädgården.
Christer i Falköping
Tror till och med att det är en halvbuske, då den är förvedad längst ned. Finns två åretr av Gillenia. G. trifoliata och G. stipelata (tror att det sista blev rätt där). Trifoliatan trivs i lite fuktigare lägen och stpelatan, som jag inte vet om den ens går att köpa som planta i Sverige (inte sedan jag lade ned i alla fall) går bra på torrare ställen. Hos mig vill inte trifoliatan alls, medans stipelatan växer på jättebra. I stort sett ser de helt lika ut.
Christer.

Gillenia stipulata skall det vara.
Christer.
Eva 33c
Jag har gillenia trifolata sen flera år och hos mig blir den inte förvedad nertill, men det kanske beror på zonen eller nåt. Min står faktiskt ganska torrt och det funkar bra men den blir inte så hög som på bilden i första inlägget här.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon