aqualis
Jag har betongbolv i växthuset och växterna i hinkar och krukor. Jag vattnar med en ”Hydromat Thermo” som delar ut vattnet på drygt 40 droppunkter på en odlingsbänk och något färre än 40 på golvet.

På golvet har jag tomater gurka aubergine paprika och lite diverse växter, på odlinsbänken mestadels orkidéer. Dessa ger jag ca 70 – 101 gram per dag.

Till tomater och gurka satsar jag 300 – 450 gram vatten per dag. 300 gram molniga dagar och 50% mer soliga.

Nattetid stänger jag hydromaten för att hålla relativa fuktigheten så låg som möjligt under svala delen av dygnet.

Gurkplantorna ger fyra fem frukter per vecka och är nu drygt två meter höga. Tomatplantorna är blandade sorter. Några är busktomater några ”vanliga” och en ”bifftomat”. Tomaterna har rikligr med fukt och några har redan börjat rodna.

Min undra gäller uppgifter som ges i diverse odlingslitteratur och de generella råd som följde med hydromaten att 1 ½ - 2 liter skulle krävas till tomater.

Det stämmer inte alls med de erfarenheter jag hitintills har. Odlingskärlen är ca 20 liter och välfyllda med kompost med inblandning av vanlig städgårdsjord.

Plantorna varken slokar eller verkar tillbakasatta så hur kan det komma sig att rekommendationen är minst fem gånger mer än vad jag satsar?

Ökar jag vattengivan så mycket så blir odlingsubstratet väldigt vått. Jag provade på en gukplanta vilket resulterade i att den stannade till och bladen började skifta till ljust grön gult. Efter dränering och mer kompost har den börjat ta sig igen.

Finns det fler som har samma erfarenhet?

Ps Ni som har problem med er Hydromat, ta kontakt via mail så får ni beskrivning på hur problemet skall lösas.
Ds

Med vänlig hälsning

uno
Hej Du man blir nästan svettig när jag läser hur ambitiös Du är med vattningen. Jag hoppas verkligen att Du får lön för mödan. I mitt växthus odlar jag lågväxta tomater i 12 liters murarspänner. De högre tomaterna odlas i 20 liters dito. Paprikorna odlas i 12 liters spänner och två gurkor har inte mer än var sin 10 litersspann.

Hydromatiken är inställd på 75% av mätglaset. När jag är hemma en längre tid kopplar jag ifrån Hydromatiken och "handvattnar" spännerna efter behov av vatten och näring i form av en blandning av guldvatten och brännässlor.

Paprikor har jag skördat några veckor så även tomater. I går åt jag den första gurkan. Gott, gottigottgott.
Juncus
Toppen har du lösningen på Hydromatproblemen???
aqualis
Hej Uno

Jodå jag är ganska nöjd. Behöver knappast besvära hökarn med köp av grönsaker närmsta månaderna.

Har ökat på vattengivan betydligt så nu börjar min vattning stämma med råden.
Jag ger så mycket att golvet är torrt och plantorna inte slokar.

Har plockat in svarta vinbär och syltat idag. Bären är väl mogna och söta.

Med vänlig hälsning

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon