Full version: Saft på blad?
ZaraP
Gokväll!
Just läst ett recept på saft som görs enbart på bladen till svart vinbär. Inga bär.
Socker och citron ingår också förstås, har någon smakat sådan saft? Blir den god?
Färgen på saften var ganska läcker, ljusgrön.... Är sugen att testa, men också lite
lat... vill veta om den är god. Men har ingen smakat så gör jag nog den....
Mvh ZaraP
Åsa, mälardalen zon 2
Svart vinbärsbladsaft är jättegott här hittas ett recept http://www.odla.nu/forums/index.php?showto...vartvinbärsblad

Du kan även göra mjöd på bladen http://www.odla.nu/forums/index.php?showto...vartvinbärsblad
Platinum
CITAT (ZaraP @ 27-06-2008, 23:15) *
Gokväll!
Just läst ett recept på saft som görs enbart på bladen till svart vinbär. Inga bär.
Socker och citron ingår också förstås, har någon smakat sådan saft? Blir den god?
Färgen på saften var ganska läcker, ljusgrön.... Är sugen att testa, men också lite
lat... vill veta om den är god. Men har ingen smakat så gör jag nog den....
Mvh ZaraP

Mina föräldrar gör saft på ett sånt recept, jättemums smiley_small_hug.gif
ZaraP
Imorgon gör jag saft!!!!! yes.gif yes.gif yes.gif
netaave

Svarta vinbärsbladsdricka

3 lit svarta vinbärsblad
2 kg socker (kan minskas)
3 citroner
60 gr vinsyra
1 tsk atamonpulver
1,5 lit vatten

Skiva citronerna, varva med blad och socker
Strö över vinsyra och atamon
Koka upp vattnet och slå det över
Låt stå i 5 dagar, rör om 2 ggr/dag
Sila och häll upp på flaskor
Förvara svalt och mörkt
Hållbart 3-4 veckor.

Likör på svart vinbärsblad

1 l svart vinbärsblad
75 cl renat
2-3 dl socker

Fyll en glasburk till hälften med lätt sammanpackade blad
Slå på spriten, den ska stå en bit ovanför bladen
Låt stå i 3-4 dagar
Sila och tillsätt socker
Skaka tills det löser sig
Fyll likören på flaskor och lagra någon månad
Lovisedal
Jag har gjort "svartvinbladssaft" ett par gånger. Mitt tips är att inte snåla med bladen, annars kan citronen ta över lite för mycket. det är även bra att först skala citronerna, sedan skära bort det vita och sedan skära i skivor. saften får en lätt ljusgul färg och påminner ganska mycket om flädersaft. Väldigt god och frisk sommarsaft tycker jag.
/j
malcolm
Det går utmärkt att göra "te" på bladen också.
merlin68
Tack för alla härliga recept tummenupp.gif Har hittills bara gjort te på bladen. Ska testa båda recepten den på dricka och likören:)
Radhusplätt
Hur gör man te på bladen?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon