therese.kvist
28-06-2008, 08:00
Jag ska flytta till ett hus i aug. det enda fruktträd som står är ett pytte äppleträd.
Karten ser helt torkade ut o var knappt som körsbär. Ska man ge den nånting nu på hösten???
Åsa, mälardalen zon 2
28-06-2008, 08:26
Jag gissar at det fått för lite vatten, så är det torrt vattna + om det är gräsmatta under trädet ta bort den så det är öppen jord runt trädet det brukar räcka. Till våren kan du mylla ner lite gödning runt trädet men detta är inget man måste göra varje år växer trädet bra behöver man inte gödsla. Det som är viktigare än gödsling är vatten, unga träd brukar behöva vattnas regelbundet från tidig vår och under sommaren (även äldre träd kan behöva vattnas ifall det är varmt + lite nederbörd)
therese.kvist
28-06-2008, 08:45
ok tack
Generellt sett så skall inga buskar eller träd gödslas med gödsel som innehåller kväve på sensommaren eller hösten.
Krokodilen
28-06-2008, 21:54
Hej
Läste just ikväll i stora trädgårdsboken om vattning av olika slags växter. Där står just att viktigare än gödning är vatten, för alla slags växter. Om träd står att stora träd aldrig behöver vattnas, men att småträd måste ha vatten för att växa.
Ja, det stämmer. Det är vatten som gör att de får kontakt med näringen i jorden, och många växter kan anpassa sig till olika jordar bara de får tillräckligt med vatten.
Däremot blir det ofta osant om man skriver "aldrig" i växtsammanhang. Också stora träd behöver stödvattnas ibland om man vill att torkskador ska bli mindre eller om trädet redan är försvagat så att det inte klarar en torka.
Jag har själv vattnat tre av mina stora, vuxna träd i år. Det ena kanske inte klarar sig ändå, det är ett stackars 60-årigt päronträd med allehanda problem. De andra, ett stort körsbär, reste bladen och behöll sina bär. Det tredje, en ek, vattnar jag för att stärka den mot insekter som försvagar det.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.