skogstroll
Halloj, nu har jag kokosmatta runt dammens kanter men eftersom kanterna är rätt bergiga och knöliga undrar jag om någon vet vad som kan tänkas växa i kokosmattan om man lägger på ett litet lager jord. Om jag bygger upp för mycket med stenar på kanten så ser man knappt dammen. Fåglarna uppskattar i alla fall dammen än så länge smile.gif

ThereseTT
[attachment=20442:Blommor_...ttenfall.JPG]Hej!
Jag har gjort några hål och petat ner jord under mattan plus lagt uppe på så att inte kokosmattan syns se bild
Efter några år försvinner mattan och då har du fått växterna att få fäste och blir kvar på berghällen.
Lycka till!
Therese
skogstroll
Tack, det var ett bra tips. Jag har fixat lite plantor men inser ju att mängden jord är lite ynklig pga att det är bara berg runtom - så det är svårt att peta ner nåt. Kan det gå att så frön till något redan nu eller i höst? Något gräs och annat som sprider sig lite. Vore synd om ogräset fick fäste thanks.gif
skogstroll
nu har det blivit lite bättre men kokosmattan sticker ändå fram där jorden inte orkar ligga kvar. Några tips där på delen av kokosmattan som ligger i en "brant nerförsbacke" ner i dammen? smile.gif Lera att kladda fast?

[attachment=21953:P7300039.JPG]
MayaLisa
Jag har köpt kockosmatta och tänkte lägga det runt i min damm och ner under grusstranden , så att inte gruseet ska rulla... Nu har jag blivit lite fundersam på kapiläreffekten. Om jag lägger den på insidan / i dammen drar den upp vatten då om jag har mattan går över kanten? Har en vall på ena sidan av min damm då marken sluttar en aning...
MayaLisa
*
pootgirl
CITAT (MayaLisa @ 01-08-2008, 09:53) *
Jag har köpt kockosmatta och tänkte lägga det runt i min damm och ner under grusstranden , så att inte gruseet ska rulla... Nu har jag blivit lite fundersam på kapiläreffekten. Om jag lägger den på insidan / i dammen drar den upp vatten då om jag har mattan går över kanten? Har en vall på ena sidan av min damm då marken sluttar en aning...

Så här ser det ut hos mej, där dammen är byggd i sluttning. Har kokosmatta i och över kanten och stenarna ligger kvar och mattan drar inte upp vatten... Funkar det hos mej i den grova sluttning jag har, borde det funka hos dej. tummenupp.gif

[attachment=22181:Bild_002.jpg]
MayaLisa
Kanon!!
Nu blev jag mycket lugnare. Mycket snyggt förresten....Känns som om man kommer att bli en sten letare/plockare för en bra tid framöver :]
/Maya
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon