curman
Hej alla, har länge undrat vad denna växt har för namn? Den fanns när vi flyttade in. Den är ca 1-1,5 meter hög, vita små blommor på en ganska tjock upprättväxande "stam". Stora blad. Den har lyckats sprida sig överallt. Nån som vet? Tack på förhand.

Eva 33c
Det skulle kunna vara parkslide, Falliopa japonica ett ökänt ogräs som gärna sprider sig och är svårt att få bort, enligt dem som har den. Med lite tur är det något annat...
Owe J
Det ser ut som kermesbär Phytolacca acinosa. Det får stora mörka, saftiga bär på hösten.
curman
Hej, ja det liknar ju mest Phytolacca acinosa, kermesbär.
Vet du mer om denna växt? Och varför sprider den sig som en löpeld? Tack för era svar!
Fenja
Det är inte Ormrot då? Liknar den en del tycker jag.
Mvh
Fenja
Margaretha
Tycker också att det ser ut som Kermesbär, en väldigt giftig växt, vars röda bär kan vara lockande för barn. Så var försiktig med den. Den går att utrota genom att man helt enkelt drar eller gräver upp plantorna. Jag har blivit av med den nu, men fåglarna brukar sprida fröna så den kan komma tillbaka. Men då vet jag vad det är!
curman
Hej, och tack för alla svar!

Det verkar som om det är kermesbär (hur man nu uttalar det?), har kollat bilder på Biopix, Phytolacca acinosa och jämfört och det verkar stämma med en av sorterna där.

Alltihop är alltså giftigt, ja det är ju typiskt. OCh så är de utspridda överallt (en här, två där osv). Verkar tyda på fågelspridning. Om jag nu drar upp en efter en - kommer de då tillbaka om man råkar lämna en liten bit rot, eller sprids den enbart via fröna?

Tack för all hjälp!
embees
Det är Kermesbär.
Jag har också en sådan i trädgården. För att slippa frösådder klipper jag av alla utblommade blommor när de första bären börjar skifta till svart.

Har ännu så länge bara haft två plantor på fem år som har grott efter missade bär.
Vad jag vet sprider den sig enbart via frön.
Alexander-VG-zon3
man kan äta ungablad som spenat om man förväller dom i ca 20-30min i två omgångar . lika så roten kan man göra likadant med . en vacker växt med vackert röda bärställningar .
Margaretha
Skulle aldrig våga äta något som behöver förvällas 2 gånger 30 minuter. Har du provat flaxss? fear.gif
curman
Jag tror inte jag ska försöka mig på att äta dem. Men tack för tipset :-)
renate
Vad är det för nytta med en växt som ska förvällas 2x30min,inget allt är sönderkokt.Ät kirskål istället den anrättas som spenat men är bara god som ung späd planta.
Skulle aldrig äter något som är giftigt,med eller utan förvällning.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon