Full version: Orchidéhuset
Kathy

Peter sålde sin butik Orchidéhuset för något (några?) år sen men skulle vara med i bakgrunden och göra inköp samt hålla kurser.
Anders skulle fortsätta att jobba i butiken hos de nya ägarna.

Idag var jag i butiken för att handla och upptäckte att de reade ut allt med 50% eftersom butiken skulle upphöra.
Jättetråkigt att en era går i graven för det var en butik som hade allt vad gäller orkidéer.

Som tur är, så hittade jag Peters web-butik: http://www.orchidehuset.se/
De säljer fortfarande Sphagnum som tur är. Annars verkar det stört omöjligt att hitta den någon annan stanns....när jag frågar efter den i blomsteraffärer som har orkidéer, så ser de ut som levande frågetecken. - Vad ska du ha den till? brukar vara en vanlig fråga.
Imperialis
Visst är det synd att orchidehuset skall upphöra, men som tur är lever den vidare på nätet. tummenupp.gif
har handlat därifrån å kan rekomendera det, snabbt och bra. Sphagnum finns i Blomsterlandets sortiment, (torkat i block). om iman vill ha färsk så är det bara att gå ut i skogen å plocka en pappkasse full eller två.
Kathy
CITAT (Imperialis @ 29-06-2008, 19:27) *
....//.....Sphagnum finns i Blomsterlandets sortiment, (torkat i block). om iman vill ha färsk så är det bara att gå ut i skogen å plocka en pappkasse full eller två.

Det var det Anders och Peter rekommenderade att man inte skulle göra eftersom den ohyra och småkryp som finns i självplockad Sphagnum skadar orkidéerna.
Imperialis
haha.. innocent.gif klart att dom säjer det, dom vill ju sälja sphagnum. jag använder uteslutande egenplockat och har aldrig haft problem med ohyra. rensar bara bort kvistar å barr och en genomskjölning med ljummet vatten, å sen är den bara att använda. Den ohyra jag haft, har jag alltid fått med mig av nyinköpta plantor.
Kathy
CITAT (Imperialis @ 29-06-2008, 20:33) *
haha.. innocent.gif klart att dom säjer det, dom vill ju sälja sphagnum. jag använder uteslutande egenplockat och har aldrig haft problem med ohyra. rensar bara bort kvistar å barr och en genomskjölning med ljummet vatten, å sen är den bara att använda. Den ohyra jag haft, har jag alltid fått med mig av nyinköpta plantor.

Jag tar inte risken med alla mina orkidéer. smile.gif
Såg vad som hände med kompisens orkidéer då han var "snål-dum" att plocka egen Sphagnum. duh.gif
Biggan_
Egenplockad vitmossa skall ligga i varmt vatten (40-50 gradigt) Låt den ligga kvar så länge vattnet är varmt. Då dör sniglar, snigelägg och diverse insekter. Detta har jag läst mej till någonstans på nätet men kommer inte ihåg var! confused.gif
Annars går det utmärkt att lägga den i frysen ett par dagar, detta vet jag fungerar! tummenupp.gif
Sofiia
Jag har egen plockad sphagnum (har varken haft den i frysen eller vartmt vatten) och har aldrig nånsin haft problem med ohyra från skogen! Det är ju som levande som sphagnumen gör mest nytta i orkidékrukorna! tummenupp.gif
Biggan_
CITAT (Sofiia @ 01-07-2008, 18:03) *
Jag har egen plockad sphagnum (har varken haft den i frysen eller vartmt vatten) och har aldrig nånsin haft problem med ohyra från skogen! Det är ju som levande som sphagnumen gör mest nytta i orkidékrukorna! tummenupp.gif

Den dör inte av att ligga i frysen.
Tror knappast den dör i 40-50- gradigt vatten heller.
Sofiia
CITAT (Biggan_ @ 01-07-2008, 21:31) *
Den dör inte av att ligga i frysen.
Tror knappast den dör i 40-50- gradigt vatten heller.

Nej det tror jag inte heller. Men om man köper så vet man ju aldrig hur de har behandlats för att ta död på allt levande. no.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Vill man köpa sphagnum kan man ju göra det i Brutala blommors webbshop.

Fast själv plockar jag det lilla jag behöver i skogen det finns massor här och jag har läst att den färska ska vara bättre en den torkade köpevarianten.
Biggan_
Jag brukar köpa färsk vitmossa (sphagnum palustre) på Ösab och lägga i frysen. Dom brukar ha hemma när det är orkidéveckor.
Någon vitmossa har jag inte hittat i "mina krokar", jag vet inte om man får plocka hur som helst heller eller om man skall fråga markägaren.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon