Full version: Beskärning, fläder
Ewa L
Hej igen,
Det var ett tag sedan jag var inne på sidan. Någon gång i februari tror jag det var.

Hur som haver; har klängt och klättrat idag för att plocka fläderblommor till saft. Planterades 2000 och den har nu 5 hööööga stammar, men nästan ingenting nertill. Den behöver alltså inte bli tät iofs, men jag har planterat den för blommorna. Och de är idag ett par meter upp i luften.

Så: Kan den beskäras (vilket jag antar) och i så fall när? 10 cm från marken. Alltså inte alla stammarna, men en i taget i 5 år.
Cilla
Om du gör det på vårvintern blir det snabbare återtillväxt, men man kan också göra det nu och få viss tillväxt.
Ewa L
Tack Cilla, då väntar jag till vårvintern.
Vad tror du om 10 cm en stam i taget?

Till saken hör att nu kommer jag ihåg att jag kapade en av stammarna förra sommaren, och där har det definitvt inte blivit någon tillväxt alls. Den dödde bara. -cry-.gif Torkade kanske ut?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon