Ezereht
Håller på att läsa lite i trädgårdstidningar vad som skulle passa som perenna "mattor" runt mina rosor. Men verkar som de har en annan härdighetsindelning. Växtzon C står det mycket, och så : Kan odlas i stora delar av landet på skyddat läge. Jaha... Stora delar av landet, vad innebär det? Upp till Gävle? Nån som har en aning?
Platinum
Enligt Wikipedia så säger det där systemet

CITAT
Det finns ett system för fleråriga, örtartade växters härdighet som svenska perennodlare utvecklat. Det har ännu inte fått samma utbrednings som zon-kartan för vedartade växter.

Växterna delas in i fyra härdighetsklasser A, B, C. och D:

A = En perenn som kan odlas över hela landet utan några speciella arrangemang.
B = En perenn som kan odlas över hela landet, men kräver en skyddad och väldränerad växtplats för att utvecklas bra.
C = En perenn som kan odlas i stora delar av landet och kräver samma förhållanden som B för god utveckling.
D = Perenner som bara kan odlas i de delar av landet som är mest värmegynnade. Stora krav på dränering och vinterskydd krävs.
KURT
Finns det bara bra dränerande jord och snö vintertid, så är det mycket viktigare än det andra växzonsystemet, som är anpassat för träd och buskar.
Ezereht
Jaha..men vad säger ni då, går perenner C här i Umeå? Det är ju det jag vill veta. Dränerande jord kan jag fixa, men så himla mycket snö är det inte. 5dm i januari/februari max. Tycker "stora delar av landet" är den mest värdelösa beskrivning jag någonsin hört. Det är ju otroligt olika förutsättningar från söder till norr.
Platinum
CITAT (Ezereht @ 28-06-2008, 20:44) *
Jaha..men vad säger ni då, går perenner C här i Umeå? Det är ju det jag vill veta. Dränerande jord kan jag fixa, men så himla mycket snö är det inte. 5dm i januari/februari max. Tycker "stora delar av landet" är den mest värdelösa beskrivning jag någonsin hört. Det är ju otroligt olika förutsättningar från söder till norr.

Jag tolkar stora delar av landet som i stort sett hela Sverige men inte de mest utsatta regionerna, ex. Marsfjällen var där i augusti och blev 2 grader. Var i Smögen (iofs inte Sverige) en sommar å fan vad det blåste kallt. I ett fall ställde vindar på hög nivå till temperaturen, på den andra spökade havsvindar.
Ezereht
ok biggrin.gif tack.
Adelina
Det bästa är att du går och handlar hos din lokala plantskola!
Eller ring bara dit och fråga.
Där har de säkerligen koll och säljer (förhoppningsvis) bara det som går att odla där du bor.
Och de vet säkert vad som gäller i fråga om växtzon.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon