Hazel
Vi planerar en ny rosenrabatt modell större sweatingbullets.gif men har nu stött på problem. Planerarna var att gräva ner en bit och sedan lägga ny jord på allting för att få en bra start. Men det visade sig att jord fanns det bara ca 15 cm ner i marken (har varit grässmatta) sen är det ren sand. Inte sandblandad jord alltså utan bara fin sand.

Kommer detta att funka? vi tänkte man kunde blanda ut den nya jorden med sanden för sand är ju i sig inte dåligt för rosor. Men hur funkar det om rosernas rötter söker sig längre ner? där det bara finns sand menar jag. Det är ju inte obegränsat hur långt ner man kan gräva, Hur långt ner behöver vi igentligen gräva för att det ska funka till att börja med?
KURT
Det är ju lätt att gräva i sand! Det kommer nog inte att vara något problem, förutom att det kan bli torrt åt rosorna med så dränerande jord. Om ni kan blanda i en hel del lera med jorden i gropen så är det bra, rosor uppskattar lera, och den håller också fuktighet.
Hazel
Det var hyfsat lätt att gräva i men där finns en del sten med. Frågan är ju mer hur långt ner man behöver gräva för att det ska funka för rosorna. Nu har vi grävt ungefär 40 cm ner. Sanden kommer blandas med rosjord på påse.
Kajsa
Låter som vår trädgård, lättgrävt, men mycket sand. Du får vräka på med godsaker, kompost, gödsel, matkompost, jord. Ta vara på gräsmattans svål, gräv ner den med rosorna så gör jag, låt det vara minst 50 cm bra jord till varje ros. Sedan får du köpa kogödsel varje vår och lägga på, köper mängder här varje vår, det är bra om du kan vattna på sommaren torra perioder. Fördelen är att sandig jord är varmare än lerig jord vintertid. Peta ner banan och äggskal från vår till höst det innehåller perfekt näring för rosorna.
Sandig jord är inga stora bekymmer man får bara vara lite nitisk med gödsel varje år, börja matkompostera om ni inte gör det, vi får två stora tunnor krut/år.
Rosorna klara sig utmärkt i sanden djupt ner med rötterna, har många stora ex. vi kan ju inte gräva 2 - 3 m djupt. Lycka till.
Thé
Kajsa, hur gör du när du gräver ner grässvålen? Måste den hackas i bitar först? Vi har också sandjord, och har fått massor av grässvål över, som ligger i en stor hög.
Kajsa
Nej, du behöver inte hacka sönder svålen, men gräv ner den ca 30 - 40 cm djupt ner så det inte kommer upp gräs, det blir fin jord snabbt, allt behövs i sanden. Det är en onödig omväg via komposten ett år, har gjort så med alla rabatter här.
Hazel
Vi har nu grävt en liten hörna och satt ner några minirosor för att se hur dom trivs, änsålänge ser dom glada ut! vi har inga direkta planer på att verkligen sätta igång förens nästa år. Men jag tror det kan bli bra!
Thé
CITAT (Kajsa @ 02-07-2008, 23:41) *
Nej, du behöver inte hacka sönder svålen, men gräv ner den ca 30 - 40 cm djupt ner så det inte kommer upp gräs, det blir fin jord snabbt, allt behövs i sanden. Det är en onödig omväg via komposten ett år, har gjort så med alla rabatter här.

Tack, det låter ohyggligt smart. Önskar att jag hade vetat det tidigare...
Kajsa
Hazel, du skriver att ni ska ha rosrabatt modell större, vad blir det för spännande sorter nästa vår ?
Hazel
Rosorna är inte riktigt bestämda än. Det blir tyvärr inga riktigt stora rosor då det i sånna fall skulle skymma sikten för mycket. Tanken är en blandad perennrabatt med rosor som huvudnummer. Längst bak ska det stå tre rostorn för att ge höjd men utan att skymma sikten.

Hittils är väl dessa rosor med i planerna
Leander
Madame boll
Rose Gaujard
Gråsten

Här är min fantastiska ritning över det hela whistling.gif ignorera växtvalet under. Det var ungefär det jag kom på rak arm och det kan säkert ändras en sådär 100 ggr

(det gråa är en gång och det bruna är en bänk)
Kajsa
Oj så duktig du är med ritningar, det blir nog fantastiskt, jag var tvungen leta på Help me find på Rose Gaujard, en flott Thehybrid ser jag. Då blir det Leander i rostornen, den lär ju bli en bra bit större i zon 1 än hos mig. Mme Boll har jag lyckats komma hem med tre st. det blir lite hjärnsläpp ibland, men den är underbar så... vad gör det
Lycka till och så får du fota så vi får se en dag.
Hazel
oj tack laugh.gif

Jo det blir nog Leander i ett torn.. Madame boll med kanske. Vet inte om det skulle kunna passa det det? vad tror du om att blanda in klematis i tornen med? jag tycker det är så läckert med klematis ihop med rosor wub.gif
Kajsa
Ja, blåa Viticella klematis, det blir fint och så klipper man ner dom sen höst. Italiensk klematis blommar lite senare när allt vilar lite.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon