Mattsson
70% av mina rädisor är angripna av ohyra! De som växt sig stora har klarat sig, de som är angripna blir små och knöliga. Det ser ut som maskätna äpplen så jag tror inte att det är sniglar. I landet finns också morötter, ärtor och lök.

Jag är superbesviken! Jag odlar ju rädisor för att de ska vara lätta och växa fort! -cry-.gif

Är det någon som har någon idé om vad det är, jag har sökt här på forumet och googlat men inte hittat något som kan förklara. Tips på moteld önskas också! devil.gif Vet ej om jag kan sätta tagetes, eftersom jag har ganska mycket sniglar som älskar tagetes. Fast i sommar har snigelinvasionen uteblivit, tack och lov. Ingen aning om varför, kanske för varmt hitttills?
KURT
Om de har ätit på själva rädisorna i jorden? Så är det nog ingen specifik insekt för rädisor, det kan vara larver av knäppare eller ev larver av harkrankar (även om de snarare äter blad). Vart odlar du? Är det en nyanlagd odling så är det mera sannolikt att det kan finnas knäpparlarver där.
Mattsson
Ja, den är nyanlagd! Knäpparlarver?? Vad är det och hur stoppar jag dom??
Åsa, mälardalen zon 2
Knäpparlarver får man då man anlägger trädgårdsland där det funnits gräs tidigare, knäpparlarver lever av gräsrötter i vanliga fall och de har ett larvstadium på några år(3-4år), när det inte finns gräs så får de äta av annat de hittar i jorden ex. grönsaker. De gör främst skada på grönsaker som har en ätlig del under jord så man kan se till att odla mest sånt man skördar ovan jord de första åren. Knäpparlarverna minskar sedan i antal för när de blir vuxna ser lägger de ägg i gräsmattan istället så deras larver kan leva där.

Man ska även kunna minska antalet genom att lägga ut potatishalvor överallt och sedan samla in dem när man ser att det är knäpparlarver i dem.

Knäpparlarv (heter wireworm på engelska ifall man vill leta fler bilder)
Mattsson
Tack! Då vet jag... Man lär så länge man lever! blush.gif
sjusorterskaka
Hur stor risk är det att man har dessa små kryp i jorden i ett nyanlagt trädgårdsland egentligen?
Jag var lite nojig för det eftersom jag odlar flera rotsaker och lök så jag påtade ner lite potatishalvor i förebyggande syfte när jag gjort klart landet, men jag har inte sett till några larver varken i potäterna eller jorden.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon