Full version: Kaktusfråga
Gossen Ruda
En liten fråga om min kaktus. Köpte den förra hösten. Då fanns det en ring med frökapslar runt toppen så den hade blommat. Den har vuxit duktigt under sommaren, trots eller kanske pga min nästan obefintliga skötsel. En skvätt vatten då och då och lite gödning när jag kommit ihåg. Och se på 17, nu kommer det minst 2 knoppar i mitten. Skall bli roligt och se vad det är för sort. På etiketten och på kvittot står det: cactus bos 2 schaa. Inte speciellt upplysande. När jag jämför bilderna i Haages gamla kaktusbok får jag den till nån Echinocerus eller nåt ditåt.

Till frågan. Skall dottersvulsterna sitta kvar eller skall dom väck??

Ingrid på Västkusten
Todeloo,

Ser ut som en Parodia magnifica -den som i gamla böcker innan sista namnrevisionen kallas Notocactus magnificus. Kan ha fel om det är en magnifica - men en Parodia är det(f d Notocactus - Noto ingår numera i Parodia)
Kan låta sidoskotten sitta kvar ett tag till elelr ta bort dem - om jag har rätt på arten så blir den här STOR!

Å Haage var en trevlig gammel bok men tyvärr är det X namnrevisioner bakåt. Numer a är sista svängen EF Anderson - The Cactus family!

Hälsar ingrid
Gossen Ruda
Med tanke på att Haages bok kom ut första gången 1961 är det nog inget annat att vänta sig. Systematikerna har varit flitiga den sista tiden och det gäller inte bara kaktusar. Där hittade jag inte magnificus men den fanns däremot hos Dieter Herbel. Som Notocactus visserligen. Men han skriver att den har 11-15 åsar och min har 16. Skall bli kul och se blommorna. När på året skall den blomma förresten?

Gör inget om den blir stor, det var just det jag ville ha. Blir den alltför stor kan jag ju alltid dumpa den i nån trädgård i Pixbo-trakten. rolleyes.gif
Ingrid på Västkusten
Herbels bok är en av mina favvisar - mestadels p g a jordkapitlet, där lärde jag mig mkt en gång i tiden!
Ja det här med åsar och antalet taggar per areool etc - variabel är la ordet jag vill åt!

Och det är en fiiin kaktus smile.gif))

Hälsar Ingrid ( hihi!!)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon