Min mamma har en stor fläder hemma. Det har blivit massor av saft genom åren men inte nu på ett par år. Den är täckt av ohyra (enl mamma svarta löss) Det är så mkt att man drar sig för att gå under trädet. Är inte så haj på ohyra så jag vet inte om det finns ngt sånt som svarta löss. Min fråga är nu vad vi kan göra åt dem, det är otänkbart att använda blommorna nu. Vi har försökt med vattenslangen men det gör ingen skillnad, trädet är så stort att du inte kan komma åt överallt. Finns det ngt sätt att rädda vår saft?
Christer i Falköping
28-06-2008, 18:52
Ledsen, men flädrar får ofta, nästan jämt faktiskt, löss på blommorna. Inget man kan göra något åt om trädet är så stort som det verkar vara. Men blommorna är fulllt användbara ändå. Spola bara av dem under kranen så att lössen lossnar så går det bra. Jo, löss kan vara svarta förresten. Annars kan man ju göra god saft på bären också.
Christer.
Man kan också snabbt doppa blomklasarna i varmt vatten så trillar de av ännu fortare, men man får ändå alltid med insekter när man gör fläderblomsaft, man brukar få filtrera den ändå. Man kan möjligtvis försöka hjälpa flädern att bekämpa lössen genom att ta bort ev myrsamhällen som skyddar lössen, men så mycket annat kan man inte göra.
Ok, tack, då vet jag. Huh, de är så många så man drar sig för att överhuvudtaget ta i trädet.
Ja, vissa år är det så att man inte kan göra saft faktiskt. Men det brukar finnas någon buske eller träd som inte är så drabbat.
Jag brukar slå av klasarna från djur och kryp. Och sedan sila. Saft är bäst när den är vegetarisk...
Jag har flera flädrar på min kolonilott och har under årens lopp lagt märke till att den har minst löss som står intill vattenkranen där vi slabbar rätt mkt med vatten (när vi sköljer sallad och potatis osv., vi har en vattentunna under men det blir spill ändå). Vissa år har det trädet inte haft några alls av de där blåsvarta lössen som sätter sig i sjok och klär in stora bitar av nya skott, medan de andra flädrarna som står på torrare platser varit fullspäckade.
Några år har jag bekämpat lössen genom att torka bort dem med babyvåtservetter - man kan hålla en babyservett runt skott med lussamlingar på och dra servetten så att man får med sig lössen. De brukar inte komma tillbaka mer den sommaren, kanske är de bara aktuella vid den tid som flädern blommar.
Ezereht
01-07-2008, 23:52
haha ja babyvåtservetter är bra till mycket och inte så bra till det namnet anger
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.