Full version: Svärmarväxter?
Azur
Vilka växter (härdiga i zon 3-4) kan man plantera för att dra till sig Svärmare?

Kaprifol och Syrén tänkte jag, men vad mer?

Jag tar gärna tips på andra "outstanding" fjärils och svärmarväxter. Liguster?
Gossen Ruda
Har tyvärr missat denna fråga pga det tröga forumet. Den växt jag tycker är mest attraktiv är Gul daglilja, Hemerocallis eller vad den nu heter. Daglilja är egentligen fel namn, borde heta nattlilja för blommorna slår ut och doftar mest på natten. Kaprifol på andra plats. Syrenen blommar egentligen för tidigt innan dom flesta svärmare börjar flyga. Tobak har jag också hört skall vara bra.
KURT
Men bör man inte också i så fall se till att det finns växter för larverna att äta på?
Azur
@Ruda: Daglilja? Jag får kolla upp vad daglilja är, den växt jag har känt som daglilja saknar doft och stänger sina blommor på natten...
Tobak var en bra idé, en rabatt med blomstertobak blir det.

@Kurt: Jo, och Syren och Kaprifol är väl två såna växter som svärmarlarver lever på. Diverse träd (vide, ek, asp, tall mm) finns i närheten. Jag har också tagit skott av Snårvinda som jag kommer att plantera ut. Men jag tar gärna tips på andra bra värdväxter.
Gossen Ruda
Här får du en bildlänk: undefined

Värdväxter brukar aldrig vara ett problem, svärmare flyger vida omkring och lockas av väldoften från blommorna.
Fågelvägen
@Azur - vill du verkligen ha snårvinda/åkervinda i din trädgård? Andra kämpar i åratal för att bli av med den.
Azur
@Ruda: Ja, det är ju den. Din doftar alltså?

@Fågelvägen: Japp. En vacker växt som fjärilar gillar och som självsprider sig - vad finns det att inte gilla? wink.gif

Förutom precis kring huset har jag i praktiken naturtomt, så vackra, hårdföra, och självföryngrande växter som snårvinda och knölklocka är välkomna.
Gossen Ruda
CITAT (Azur @ 14-07-2008, 14:08) *
@Ruda: Ja, det är ju den. Din doftar alltså?

Joo. Kanske inte så där fantastiskt mycket men nog känns det en doft. Fjärilarna hittar dit utan problem.
Platinum
Denna drar till sig mycket fjärilar, Gul daglilja skulle den visst heta och doftar rejält.

Azur
Hm. Får försöka hitta en doftande daglilja då.
Platinum
CITAT (Azur @ 14-07-2008, 18:10) *
Hm. Får försöka hitta en doftande daglilja då.

Om nån vet om man kan dra dem från frö och hur man går tillväga så har jag många frökapslar nu.
Azur
Det är nog bara att vänta till du ser att första frökapseln spruckit upp, och då samla in lite frön; förmodligen behöver de en köldperiod för att gro. Om du vill får du gärna skicka några i ett kuvert med posten till mig, så sätter jag dem i en kruka på vår frostfria balkong. Borde komma ett gäng småplantor till våren.
Jag har nog tyvärr inte så mycket att byta med - om du inte vill ha frön av en mer än 80 år gammal Clivia?
Platinum
CITAT (Azur @ 14-07-2008, 19:52) *
Det är nog bara att vänta till du ser att första frökapseln spruckit upp, och då samla in lite frön; förmodligen behöver de en köldperiod för att gro. Om du vill får du gärna skicka några i ett kuvert med posten till mig, så sätter jag dem i en kruka på vår frostfria balkong. Borde komma ett gäng småplantor till våren.
Jag har nog tyvärr inte så mycket att byta med - om du inte vill ha frön av en mer än 80 år gammal Clivia?

Om du fortfarande är intresserad av fröer av gul daglilja så har jag skördat av en del nu.
Clivia har jag redan. Men vi kan säkert komma överens om nått om det skulle va så, skicka PM om intresset kvarstår.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon