Christer i Falköping
Är det någon som har någon erfarenhet av den? Skall, precis som svartögat vara flerårig om man övervintrar den svalt. Men bör man ha ljust elle mörkt då tro? Kan fixa bägge, men bäst vore ju om det skulle vara ljus också. Här är en bild på skönheten:

Thunbergia battiscombei Bilden ljuger lite, den är mycket mörkare i färgen än vad som syns här. Slingerväxt som skall vara flerårig och är släkting till det vanliga svartögat.

Christer.
Limeblossom
Snygg! men inget för mig tyvärr, mina svarögon blir aldrig fina sad.gif
Eva i Skåne
Är det en nyhet Christer? Jag har aldrig hört eller sett om den förut.
Nästa år skulle jag gärna kunna tänka mig att försöka så den blå också.
Vanlig svartöga brukar jag lyckas med och blå blommor är alltid populära.

Jag hälsade på min svärfar idag. För en månad sen fick han en svartöga av mig och den hade då ca 50cm höga pinnar som stöd. Han hade ställt den i köksfönstret och först hade den fått längre pinne, sen hade han spänt ett snöre upp i taket och när den växte vidare hade han spänt snören längs taket och den växte som värsta lian. tummenupp.gif Jag tyckte det var så rart av honom att göra sig så mycket besvär.
Fenja
Var får du tag på den Christer? *vill haaaaaaaaaaaaaaaaa*
Mvh
Fenja
Christer i Falköping
De hade några på Blomsterlandet i Skara när jag kikade in där nu i veckan. Det finna rätt många Thunberigior har jag upptäckt, men de verkar vara omöjliga att få tag i här i Sveriga.
Christer.
Gillan
mmm, jättefin Christer! Svartöga är ju ganska enkel att så själv. Jag har provat med den vanliga traditionella och en som var mer aprikos/brun-färgad. Oj så vacker den sistnämnda var wub.gif . Tyvärr så var jag ingen "frösamlare" på den tiden och inte har jag hittat den igen heller crying.gif ..............men de kanske inte ens är fröäkta?
Helen i Piteå Zon 5
Den var läcker! yes.gif Jag skulle nog ha vinterförvarat den under växtbelysning och svalt...
Christer i Falköping
Blir nog så tror jag, ljust och svalt.
Detta är ju en atr, så den är fröäkta.
Christer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon