Exotic
Hej på er..

Köpte en stam ros förra året och nu blommar den för första gången och den har absolut INGEN DOFT,
har inte varit med om det förut att roser som skall dofta inte har någon doft...att dom kan dofta lite olika pga väder men när den inte har nått..

har ni varit med om detta ?????
Dilara
Konstigt, Golden Celebration är ju starkt väldoftande. Det kan vara så att du har fått fel sort kanske? Annars vet jag inte dunno.gif
Kajsa

Golden Celebration
Ska vara stark doftande, fruktdoft. Blomman vill gärna hänga ner av sin tyngd. Kan du fått fel sort ?
Exotic
Nej jag är till 99.99% säker att det är den rosen har den sen förut.men jag har talat med Flora Linnea..men jag tycker att dom har get mig vaga och konstiga svar ohmy.gif(
har ocå mailat bilder till dom

jag har doftat nästan Alla tider på dygnet + i alla Väderlekar..just för att jag tänkte att det kan vara lite olika..men det är ingen skillnad..Noll doft .

och jag har en som jag köpte förra året och den doftar lika gott som mina andra har gjort.

detta är lite utdrag av det svar jag fick från Flora Linnea

Då rignger jag till Flora Linnea och hör med dom eftersom jag best denna stamrosen av dom förra året..

Då får jag som svar att han hade upplevt det med vissa i år..och sen när jag får ett mail från dom där han säger att han
""talat med kollegor och andra kontakter om att de har upplet liknande och det ger i regel samma svar som jag att det förekomer variationer över en säsong och att den bör dofta så småningom""

Sen mailade jag igen fick då ett nytt svar med bla ..

""han menar att jag får vänta till 2-3 gången den blommar och att doften är en följd av kemiska processer som beror på många saker som sol vind värme..Kommer inte doften kan det bså klart röra sig om en genetisk förändring i rosen ..men det tror han inte""

Jag talade med en trädgårdmästare här på min plantskola och han sa som så .."anntingen doftar en ros eller inte" låter lågiskt...

jag är mycket undrande att jag skall vänta tills den blommat minst 2-3 före man kan säga nått ..Hmmm?????

Vad säger ni ??
Christina i Taxinge~
Heeeeeeeeej Exotic!!!!!!!!!!!
Men så kul att se dig på forumet!
Hoppas allt är bra!

Men alltså......köper man en doftande ros som ju GC är, då ska den dofta från början!! mad.gif
Vilket konstigt snack om att den behöver två-tre år på sig för att börja dofta - dumheter!
Precis som du själv säger kan det variera med väderleken t ex, men doften ska finnas där!
Jag tror att du fått fel ros och jag tycker att du har rätt att få en ny, om du vill det.

Exotic
Hej på deeeeeeeeeeeejjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjj rolleyes.gif smiley_small_hug.gif
kul att se dig här oxå och allt är bra...

psttt! tittade in på det andra forumet och du var inte där ..menjag är glad att se dig här tummenupp.gif

Jag måste hålla med dig ..för detta har inte hänt mig med någon ros ..men jag skall låta den blomma 1 gång till sen får vi se om det är doft då ....för är det inget då så får dom allt skicka en ny tycker jag .

amaira
Tycker också du fått konstiga svar! Säger "dumheter" jag med.

Golden celebration är min absoluta älsklingsros, säger mycket när det gäller rosor, eller hur. Mina doftar. Doftar och doftar och doftar. Från första början, och förevigt. Doften är stark och ljuvlig.

Om det verkligen är Golden celebration, som måste den ju ändå vara genförändrad, något annat kan jag inte tänka mig. Du borde få byta! Även om rosen är vacker och tillhör de skönaste bland rosor, så är det doften som är dess verkliga storhet. Är det inte just doften man har den för? I första hand?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon