kloka_elin
29-06-2008, 09:03
Hej!
En fråga från en trädgårdsnovis...
Har jättemycket vårkrage i trädgården som blommar väldigt vackert på våren. Direkt efter blomningen blir de dock fruktansvärt risiga och fula, och på bara några veckor vissnar liksom bladen ner, och då är det inte särskilt vackert resten av sommaren...
Har nu sett att en granne har en rugge av samma sort, som fortfarande har jättefriska gröna, täta blad. Hon har klippt bort blomstänglarna och har alltså bara bladen kvar.
Är det så man ska göra för att vårkragen ska hålla sig fin under sommaren?
Det är ju en jättevacker blomma på våren, men tar också ganska mycket utrymme i rabatten som sen blir svårt att dölja.
(eller min egentliga fråga: ska plantera ett stort område med marktäckare, kan jag ha kvar vårkragen eller ska jag slänga den? som den är nu är den inte täckande alls, men på våren är den tät och fin.)
/Elin
Sussie F-Flower
29-06-2008, 09:23
Hej Elin!
Ja, jag brukar också klippa eller riva av, rättare sagt, de utblommade blommorna på vårkragen. Dom breder ut sig så pass mycket på försommaren att jag även river av lite blad i ytterkanten samt allt som ser "hängigt" ut varje år, alltså i samband med att jag tar de vissna blomstänglarna. (ifjol kom även några extra blommor på höstkanten)
I år gjorde jag det i midsommarveckan, och i och med att jag gjort det så fick jag plats att plantera ut lite dahlior i rabatterna i stället..
Om du ska plantera marktäckare där du har vårkragen, kan du inte flytta vårkragen någon annanstans då? Är det för att du vill ha "enhetligt" som du vill ha bort den eller...?
Alltså, du kan ha den kvar också.... inga andra växter dör av den... och inte skulle det se tokigt ut heller...
kloka_elin
29-06-2008, 09:32
Vårkragen skulle gärna få växa bland marktäckarna, men då får den inte vissna ner som den gör nu, då blir det ju ett stort hål i rabatten! Kunde bara bladen fortsätta vara täta och fina vore jag nöjd och glad med en fin blomma som växer och breder ut sig snällt. Och det kanske den gör om man tar bort blommorna?
/Elin
Sussie F-Flower
29-06-2008, 09:46
Ja, det kommer den att göra!
Lycka till med dina marktäckare!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.