EKLO
Jag har sått ett gäng störbönor för första gången (zon 2). De växer så de knakar, och nu börjar de växa över de rönnkäppar jag hämtade i skogen för dem att slingra sig på. Käpparna är ett par meter - minst.

Vänder de i luften och slingrar neråt för att få stöd - kan man hjälpa dem på en sådan trav - eller strider det mot hela naturens konstitution?

Och hur höga blir de innan de börjar blomma? Än så länge bara blad och stjälkar...

erfarenheter mottages tacksammast
Åsa, mälardalen zon 2
De slingrar inte nedåt, de strävar uppt så länge som de kan, när det inte finns något att klättra på fortsätter de uppåt tills gravitationen får skotten att hänga ner.

När de börjar blomma beror på om man har en snabb eller långsam sort fast ofta tycker jag inte de börjar blomma förren i mitten-slutet av juli ifall man direktsår då jorden blivit +15C. (buskbönor är snabbare så jag brukar ha lite såna också).
EKLO
Hm. Tack för raskt svar Åsa. Frågan är då hur jag ska göra med all denna växtkraft - jag kan ju inte gärna byta ut pinnarna till ännu längre nu när de kommit så långt? Far de illa tro? Jag tyckte jag tog i med mina jättehöga käppar, men där var jag ju ändå blygsam inser jag nu.

Hade från början tänkt ha lite låga bönor också, precis som du Åsa, för tidigare skörd - men platsbristen...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon