Tuvalina
29-06-2008, 11:55
Har precis flyttat och fått en stor fin balkong som jag tänkte börja utnyttja. Vill läsa på lite och tänka bara först, så jag inte förköper mig och allt bara dör. På de flesta växter man har i kruka på balkongen står att de ska övervintra ljust och svalt. Var har man såna utrymmen när man bor i lägenhet? Det enda jag kan komma på är vindsförrådet, men där är det ju inte ljust! Hur gör ni?!
Och så skulle jag så gärna vilja ha ett päronträd på balkongen. Funkar det? Vilken sort i såna fall?
Alexander-VG-zon3
29-06-2008, 12:17
växter som kräver vinterkyla vill gärna ha en lätt frostnatt och sedan övervintras i en temp på 0c +10c ,, är det inte över +10c behövs inget ljuse det gäller även dom som behåller bladen . är det över +10c behövs extra ljuse .
exempel på dessa växter är oliv,lager,fikon,en del palmer,kryddor,en del kaktusar,yucca,roser,kiwi,persika,vindruva,granatäpple typ många medelhavsväxter men även en del av dessa kan övervintra på en balkong med extra skydd i varma zoner
sedan finns det dom växter som vill övervintra ljust och svalt men som inte vill ha frost ,, dessa växter övervintrar i en temp på +5c +15c . exempel citrus växter,passionsblomma,palmer,hibiskus typ dom flesta krukväxter
sedan finns det dom krukväxter som är rent tropiska dom övervintras bäst inne fuktigt.ljust,varmt runt +15c +25c
en del bananer,orkide,en del passionsblommor och andra tropiska växter
sedan finns det ju växter som du kan ha ute på balkongen åretrunt ,, då får du kolla zonen istället och under vintern vira om växten grönvinter väv så¨tål den vintern bättre .
rosor,bärbuskar,pryndandsbuskar,perenner
päronträd vet jag inte om det funkar så¨bra på balkong . hade nog valt något annar istället . vilket läge har du på balkongen och vilken zon ?