Tuvalina
Läste om lavendelskorpor och blev så sugen på att baka. Man ska ta blommorna från lavendeln. Jag upptäckte att jag köpt en fjärilslavendel (är ny på det här...). Kan man använda den istället? Och vad på blomman ska jag ta i såna fall? Hela eller bara bladen på blomman?

Och jag vill gärna ha tips på vad man mer kan göra med lavendel, den luktar ju så gott!!
Mollis
Du kan säkert ta blommorna från den precis som från vanlig lavendel.
Man kan också använda blommorna om man vill göra egen örtolja eller vinäger med blommig karaktär. Man kan blanda olika örter och låta det dra i några veckor, man måste blanda runt det ordentligt ganska ofta. Annars är väl lavendel utmärkt att torka och sy små fina påsar att lägga i linneskåpet. Man kan också använda den till hudvårdande produkter, men hur man gör vet jag inte, oljan ur bladen måste utvinnas på något sätt och blandas med någon komponent som gör att det blir som tvål eller kräm.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon