Full version: Grodor i dammen
Pia L
Just som rubriken säger, om vi släpper grodyngel i dammen nästa år, var tar dom vägen på vintern då?
Det finns inte någon sjö i direkt närhet, bara ett sumpdike.
Christer i Falköping
En del övervintrar i botten på dammen, andra tar sig upp på land och övervintrar i någon håla eller gräver ned sig i jorden.
Christer.
Pia L
Tack för svaret, då vet vi att vi kan sätta in grodyngel till våren, och förhoppningsvis så kan dom äta upp lite av eventuella ovälkomna insekter runt vattenhålet.
FixaIgenväxtTrädgård
Hej, jag tror de vill ha nåt att gömma sig under/i över vintern, naturligt fallna murkna trädstammar, mossiga stenrösen, kladdiga lövhögar, med sådan tjocklek/täthet att det håller lite varmare än luften runt omkring, frysa kan det däremot göra ändå. Detta inom ca 1-100 meter från den damm de föds i, utan omöjliga ställen (massor av asfalt typ), att passera på vägen dit.

Gör nåt tillgjort i kanten av trädgården vet jag, under buskar eller så.

/Sara
Monaxe
Tänk på att det måste gå att komma upp ur dammen för grodorna, inga tvärbranta kanter alltså, gärna något som dom lätt kan kliva upp från vattnet på.
Pia L
Dammen kommer att vara en utbuktning i redan befintlig mur så vi kommer att ha olika nivåer på avsatser för växter.
ca. 30 meter från dammen/vattenfallet så finns det ett sumpdike med gräs och nedfallna löv, jag hoppas att det kan duga som övervintringsplats.
Pia L
Jag vill bara meddela från en okunnig nybörjare på dammar och vatten i trädgården att import av grodyngel inte behöver ske här.
När vi häromkvällenskulle gå ner till den lilla dammen så möttes vi av en mycket trevlig syn......mitt i dammen satt en stor groda, hur den kommit dit förstår jag inte då det inte finns något större vatten i närheten, men nu hoppas vi på att h*n meddelar sina kompisar att dom är välkommna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon