Mina jordgubbar strejkar i år. För några veckor sedan gladdes jag enormt av en stor kommande skörd jordgubbar. Mängder med vita omogna gubbar var på väg. Nu hittar jag samma vita gubbar nerramlade på jorden med fula mörkbruna fläckar på. De mognar liksom inte, utan bara släpper.
Jag har vattnat när det har varit varmt, jag gödslade i höstas. De är lite trångbodda, inte såååå farligt, men lite, för jag slarvade med gallringen i höstas. Hade tänkt att plantera om till ett större land men det blev inget av det. Planterna är max tre år gamla och är av en äldre supergod och extremt söt sort som jag fick ärva av en granne (väninna) Jag vet att man inte ska göra så men hade ni smakat på dem hade ni inte heller tvekat... Men men, nu verkar jag få bita i det sura äpplet.
Vad kan det vara?
Jag har inget svar, men puttar upp frågan eftersom jag har det nästan likadant. Jag har inte gödslat mer eller mindre än vanligt, plantorna är på fjärde året och har givit finfin skörd före och kring midsommar - men nu plötsligt släpper bären. Somliga är mogna, andra omogna - de ligger i högar på marken mellan plantorna. Vad tusan händer?
Det KAN VARA så att du vattnade för lite under blommningen.
CITAT (eden @ 30-06-2008, 13:01)

Det KAN VARA så att du vattnade för lite under blommningen.
Okej... Det är väl inte omöjligt men jag tror inte att det var så. Jag vattnade varje dag.
Och för min del var det ju så att jag fick fin skörd ett par veckor vid midsommar - det var efter det som alla började trilla av. Då kan det ju knappast bero på torka vid blomningen tänker jag.
Kolla längst ner på den här artikeln, där står det om sjukdomar hos:
Jordgubbar
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.