Kickan82
Upptäckte dessa skönheter i min nya trägård.. rosorna är fantastiskt vackra.. cirka 8-10 cm i diameter.. täcker nog en handflata i storlek. Någon som vet vad dessa heter???

//Kristina, zon IV
Kajsa

Allotria är lysande orange/röd, nästan ingen doft, zon 5 ros
gissar på den
Kajsa

Allotria, här en dagsbild, men blommorna kommer ganska många ihop på denna ros, men är jorden mager, dåligt med näring kanske den inte ger så många. Bor du i zon 4 måste det troligen vara en zon 5 ros för att kunna klara sig lite längre.

Europeana är en zon 5 ros, stora blommor, flott, får lätt mjöldagg, ca 1 m

Lichterloh, en zon 5 ros, ca 1 m, får lätt en massa svartfläck.

Oj så svart, nu slår snart blixten ner i datorn, stänger av.
Sussie F-Flower
CITAT (Kickan82 @ 29-06-2008, 20:14) *
Upptäckte dessa skönheter i min nya trägård.. rosorna är fantastiskt vackra.. cirka 8-10 cm i diameter.. täcker nog en handflata i storlek. Någon som vet vad dessa heter???

//Kristina, zon IV

Hej!
Har inte en susning om vad dom heter. dunno.gif
Måste bara få säga att den var sååå otroligt vacker... wub.gif ...och färgen... helt magisk... ..sagolik... som om man skulle kunna sugas in i blommorna... -eller som en lysande röd ficklampa... yes.gif

Är dom taggiga och djäkliga att hålla på med? Annars ska jag nog fundera om jag inte ska köpa en sådan sort, när du får reda på vad den heter.

Kan ingenting själv om rosor. Har bara en röd klätterros (köpt på handelsträdgård och dyr som attan) som får ohyra varenda år.... Växer dock fint och ger massor med vackra blommor.

Ska följa tråden så jag också får reda på vad den heter.
Kajsa
Här några andra röd/oranga förslag
Kronborg
Alexander
Austriana
Mainaufeuer
( ser i Roslistan att Anette har de två sista rosorna i Nora )
Royal Bassino
Kickan82
denna ros är cirka 1,8-2 m hög... de är rätt taggiga ja. bladen är angripna av någon sorts lus.. har inte riktigt koll på dessa då man e ny i branschen så att säga.. men bladen är ihåliga.. har egentligen inte brytt mig om de då jag först hade tänkt att ta bort de, men de gör jag inte nu när de e så fina...
Sårt efter era förslag å veta vad den kan heta....Den e ju like europeana, men inte riktigt tycker jag... hoppas på fler förslag...
Christina i Taxinge~
Kanske 'Heidelberg'.....tycker knopparna ser så ut.....

Hittade en gammal bild, inte så bra, men ändå.......

[attachment=20452:DSCN1354__Medium_.JPG]

Anki V
Det är inte en Europeana i alla fall.

Jag gillar mina helskarpt och de blir i bäst fall runt metern höga
[attachment=20450:Europiana__Large_.jpg]
[attachment=20451:euro.jpg]

/Anki

Kajsa
Jag har en ros på vår framsida som jag tänkt på men den var så hög, men när du nu säger att det inte är en rabattros så..... din bild såg ut som en 1 m ros.

Rosen heter Feuerwerk, det är en zon 5 ros och den blir minst 1.5 m, rosen är en modern buskros från 1962, har stora taggar, blommar om. LÅG skriver orangeröd-cinnoberröd i färgen, svag doft.

Jag är så glad i rosen att jag satte en till förra hösten, den gör sig bra mot brunt tegel.

Titta även på dessa
Elmshorn
ca 2 m zon 4
Dirigent
ca 1.80 och zon 4

Scharlachglut
ca 2 m och zon 5
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon