Maria S i Skåne
29-06-2008, 21:08
Ni som har stora Ekar på eller utanför tomten, vad gör ni med ekollonen?
Har tre jätte ekar precis vid tomtgränsen, räfsade ihop drivor med löv i höstas och la i komposten. Idag när jag skulle gräva om fanns det hundratals små ekplantor inne i komposten, även om de var små (20 cm) så var de sega med kraftigt rotsystem. Jag drog bort alla jag hittade och la i en säck.
Nu har jag inga ekar, men där jag bodde innan så fanns det en enorm ek. Jag gjorde ingenting annat än att köra över ekollon och löv med gräsklippar på lägsta höjd. Perfekt mullämne till gärsmattan! Eventuella groddar försvann då med.
Mvh
Fenja
Har en stor ek på tomten, massor av ekollon och löv förstås. Gör på sätt samma som Fenja beskrev ovan, fungerar helt perfekt.
*Stintan*
30-06-2008, 06:53
Hade massor av stora ekar på tomten och har heller aldrig gjort annat än kört över med gräsklipparen.
Jag har alltid haft dille på att samla på ekollon, men har aldrig kommit på något bra syfte med dem, mer än att använda dem som söta inslag i potpourrier och liknande.
Kanske man kan använda dem och göra "kruk-bonzai-ekar" med?
... nej jag har ingen lång och luden svans...heller...
Rosta dem och ät!
Plocka vanliga ekollon och rosta dem i 275 grader i ungefär en kvart - skalet ska vara brunförkolnat. Plocka ur dem och låt de svalna något innan du skalar dem.
Fågelvägen
30-06-2008, 17:36
Vi har 3 stora ekar och de hopräfsade ekollonen hamnar i lövkomposten. De översta börjar visserligen växa där, men klarar sig inte ända till rabatterna, eftersom jag vänder komposten (=flyttar den till nästa fack) när den är halvfärdig. Då hamnar de små ekplantorna underst och vissnar. Tillsammans med eklöven blir de fin näring för surjordsrabatterna.
Platinum
30-06-2008, 17:45
Ni som fått ekplantor i era komposter, ni har inte funderat på att sälja dom till nån plantskola eller så?
Jag kör över mycket av mina ekollon med gräsklipparen men försöker lämna några stycken, brukar synas ekorrar här ibland å jag månar ju om de vilda små liven.
Maria S i Skåne
30-06-2008, 19:27
Tack för svaren!
Körde över med gräsklipparen i höstas men tydligen inte tillräckligt.
Fågelvägen: Det gror långt ner i komposten! Skotten är helt vita men kraftiga och sega, kan inte dra sönder dem för hand. Vågar inte lita på att de dör i den andra komposten. Får väl göra ett test med några stycken först.
Kat: Ska bjuda barnen på hemgjorda snacks till hösten!
Jan Lindgren
30-06-2008, 19:50
Hej!
Vi matar kelgrisarna med ekollonen. De som blir kvar äter de vilda djuren. Det enda lilla problemet är alla ekplantor som växer i rabatterna där fåglarna lagt sitt vinterförråd.
MVH
Jan Lindgren
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.