AliceW
Hej, Vi har dessa två kaktusar som är över 20 år gamla och som har blivit alldeles för långa och rangliga. Har ingen aning om vad dom heter, och min fråga är framförallt om man kan beskära dom. Skulle vilja kapa dom rejält, men jag har faktiskt ingen aning om, om man överhuvudtaget kan beskära kaktusar. Nå'n som vet?
Hälsningar Alice
Alexander-VG-zon3
jag hade inte beskärt den ,, plus så är det ingen kaktus . och kaktusar ska man inte beskära . även om det går .

bättre hade väl varit att sköta den bättre så den ser snyggare ut dvs får mer blad . för den ser faktiskt inte så väl månde ut . ev kanske plantera om den i lite större kruka och ny jord .

den ser ut att stå rätt så mörkt ,, stämmer det ?

den vill gärna växa intill fönstre(syd-väst) eller vara ute under vår-sommar-höst . under tillväxten vill den ha vatten men låt torka upp lätt sedan under vintern vill den vila svalt och torrt än ljust om det går i en temp på +5c +15c blir bra .

Sussie F-Flower
CITAT (flaxss @ 29-06-2008, 22:47) *
jag hade inte beskärt den ,, plus så är det ingen kaktus . och kaktusar ska man inte beskära . även om det går .

bättre hade väl varit att sköta den bättre så den ser snyggare ut dvs får mer blad . för den ser faktiskt inte så väl månde ut . ev kanske plantera om den i lite större kruka och ny jord .

den ser ut att stå rätt så mörkt ,, stämmer det ?

den vill gärna växa intill fönstre(syd-väst) eller vara ute under vår-sommar-höst . under tillväxten vill den ha vatten men låt torka upp lätt sedan under vintern vill den vila svalt och torrt än ljust om det går i en temp på +5c +15c blir bra .

Dom kanske har skött om den, så gott dom har kunnat... dunno.gif

Det kanske inte är så lätt alla gånger att veta hur alla förbaskade "inte kaktusar" ska skötas.
Om denna "taggiga" växt inte är en kaktus, vad är det då....???????
Trodde att taggar var ett kriterie för att vara kaktus...?

Vad är det på denna växt som får dig att tro att den står mörkt? Skulle kanske vara intressant för oss alla andra att få veta...? Ifall att någon fler har en likadan, tänkte jag...
Fenja
Placeringen inne i ett hörn och utevaron av blad får i alla fall mig att tro att den står för mörkt...
Mvh
Fenja
oakpine
Det är någon sorts ökenstjärna, Pachypodium. Hör inte till kaktusfamiljen utan till samma familj som tex nerium och vintergröna.
Har inga skötseltips, tyvärr. Känner på mig att jag skulle vattna ihjäl den om jag hade en... smile.gif
AliceW
Hej och tack för era snabba svar. Stämmer att dom står i ett hörn just nu, men det är bara tillfälligt då jag håller på att arrangera om våra växter. Dom har stått i fönstret innan (nordväst), men det var lääänge sen dom planterades om. Tycker dom är tråkiga när dom blivit så långa och hade velat kapa dom, men jag ger dom en chans till, med ny jord och bättre omvårdnad. rolleyes.gif
WingDing
Har ev en liknade "kaktus" minst 15-20år men inte så stor som din.
Senaste om planteringen vart nog 10års sedan bara pyttsat i lite jord då å då.
Har bara en halv taskig bild på den.
Den har stått i ett väster fönster hela tiden.... tror jag iallafall.
Platinum
Om jag gissar rätt så kan den kaktusen vara en "Madagaskarpalm"
Christer i Falköping
Ge dem nya, lite större krukor och riktigt bra jord så kommer de att bli betydligt gladare. Dessutom kan de stå riktigt ljust och soligt. Vattna och göd bra på sommaren, men nästan inget vatten på vintern (då skall den ingen gödning ha alls). Då kommer du att ha riktigt snygga växter framöver.
Christer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon