h_p_wiehen
27-08-2003, 20:21
Jag äger numera en tomt vars ena sida begränsas av en syrénhäck. Jag skulle vilja behålla häcken, men samtidigt inte gå miste om utsikten bakom. Jag skulle med andra ord vilja klippa ner den till en bestämd höjd och ansa den också på bredden. Är det möjligt att göra detta med en syrénhäck (f.n. friväxande sådan) eller finns det några men i samband med detta? Är hösten isåfall en lämplig tidpunkt? Jag skulle bli glad om någon kunde besvara frågorna.
M.v.h.
Hans Peter Wiehen
Hannele
27-08-2003, 21:00
Ja, det är möjligt. Men då blir det inga blommor, bara en grön häck.
Syrén beskärs bäst på vårvintern, men man kan också beskära strax efter blomning om man vill putsa och ändå behålla blom. All kraftig beskärning leder till att blombingen upphör över en tid till dess syrénen återställt balansen och grenarna fått lite ålder.
En ständigt beskuren syrénhäck blir alltid mer grön än blommande. Fundera på om du vill ha det så eller om du kan tänka dig alternativa sätt att få utsikt och behålla blommen:
- Runda hål i syrénhäckar kan lyckas oerhört bra. Poppis i många trädgårdar i Skåne såg jag i somras, och blir mycket täta, runda hål med mängder av blom runt omkring efter några år. Klipp helt enkelt titthål så stora du vill ha i häcken, kanske på olika höjder och i olika storlekar.
- En del låg och grön medan det övriga runt omkring högre och blomstrande. Skapar både utsikt och skyddade hörn.
h_p_wiehen
28-08-2003, 12:25
Tack, Hannele och Cilla. Jag skall begrunda era synpunkter.
H P Wiehen