Full version: Rabatt i skugga
TEZZ
Hej alla glada!
Jag ska anlägga en rabatt som ligger i skugga i stort sett hela dagen. Dessutom är den belägen under en stor kastanj. Jag hoppas att någon kan tipsa mig om växter som trivs där. Jag bor i Skåne så klimatet är fint dock är det ganska blåsigt emellanåt.
Baktill i rabatten är det kala stammar av vintergrönt som jag vill dölja, kanske kan det finnas någon ormbunke som bler uppåt metern hög? Rabatten är ca fem meter lång och två meter bred. Jorden är ganska lerig men det går väl att blanda i lite torv?

qqqwwq
Anlade själv en skuggrabatt i helgen. Ligger inte under något träd, men har skugga hela dagen. I botten satte jag upp en träspalje och där kommer några murgröna växa upp, framför detta en plymspirea, framför den två astilbe, sen två grupper med funkia (hosta), några japansk akleja här och där, två grupper med hasselört och sen i framkant marktäckaren skuggröna som jag också hoppas ska klänga ned för muren.

Alla dessa typiska "skugg-växter": murgröna, plymspirea, astilbe, funkia, hasselört, skuggröna. Även bl.a. daggkåpa, vintergröna och ormbunkar klarar ju sådana här lägen bra.
emmsing75
JAg har också en rabatt som skuggas hela dagen men den är inte torr som jag antar att det blir under trädet utan min är snarare lite åt det mer fuktiga hållet. Hursom, förutom de växter som räknats upp redan (hosta, ormbunkar, Astillbe, Rhododendron (finns ju mini varianter) så blev jag rekomenderad silverax och ormöga av vår "trädgårdstant" som vi anlitade för att få tips till vår trädgård. Det som är lite lustigt med rabatten är dock att den växt som frodas mest faktiskt är kärleksört som helst ska stå soligt och torrt. Bergenia är väl annars också en växt som ska tåla skugga och torka. Vår lökar funkar också fin fint i min skuggrabatt.
TEZZ
Tack för era svar!
Nu har jag lite att ta till när jag ska plantera. Det blir säkert jättefint med en skugg rabatt. Det blir liksom lite lugnare tror jag.

emmsing75
Blev sugen på att komplettera min egen skuggrabatt efter att ha läst ditt inläg och nu har jag köpt till julros och skugglilja som enligt plantskolan skulle funka där i min rabatt och kanske även i din.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon