Jag köpte en planta smultron förra året, har ingen aning om vilken sort egentligen. Men jag har bestämt för mig att de var röda när vi plockade dem förra året. Det är i alla fall en sort som revar sig för de har spridit sig som bara den.
I år har jag väntat och väntat på att smultrona ska bli röda men i helgen provade jag en eftersom de är jättestora nu och de var ju klara fast de är vita. Nu när jag började läsa om det så finns det ju sorter som är vita. Men om de var vita förra året så borde jag ju ha reagerat på det då! Vad har hänt - kan smultrona ändra färg från år till år?
Är det ingen som vet vad som kan ha hänt med mina smultron?
Eva 33c
02-07-2008, 08:53
Jag tror inte att en planta som gav röda bär förra året kan ändra sig och ge vita i år. Fast man vet ju aldrig riktigt säkert...
En gissning skulle kunna vara att ursprungsplantan som du köpte i själva verket innehöll två (eller fler...) plantor varav en med vita bär. Och att den "tagit över" i år. Smultron sprider sig ju också med frön, och då uppstår ibland dessa vita. Men det skulle inte gått så fort som i ditt fall.
Någon annan kanske har någon annan förklaring.
(Den som är allergisk mot smultron och jordgubbar kan ofta äte de vita varianterna.)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.