CITAT (boxer2 @ 01-07-2008, 06:58)

så även om det står att det ska stå på fönsterbrädan så ska jag ställa det på balkongen?
ok, den är i söderläge. beskärningen då, vissa grenar växer bra medans resten av trädet står still. vad ska jag göra?
har klippt av de höga grenarna innan.
har även ett äppleträd på balkongen det är ett pelarträd som är gjort för balkong, men det är bara två grenar, hur lång tid tar det innan man ser att det börjar bli ett riktigt träd?
hoppas ni kan svara på mina frågor. bifogar en bild på äppelträdet.
Ja, de flesta rumsväxter, även de med ursprung i tropiska klimat, kan stå ute på sommaren i Sverige. Men de måste avhärdas, dvs vänja sig långsamt vid det mycket starkare ute-ljuset, och man får ta ut dem t ex molniga dagar först eller ställa dem i skuggan och ta in dem om natten i början. efter ca 2 veckor brukar de kunna klara ljuset och temperaturskillnaderna.
Med beskärning går inte att säga från din bild, och jag tvivlar på att det behöver beskärning innan det fått en större kruka. Det finns särskild citrusgödning som man sedan kan vattna med.
Med äppelträdet likadant - det kommer inte att bli "riktigt" innan det får rejält större kruka. Och beskärning brukar man inte behöva göra alls emd pelarträden.