boxer2
hur sköter man ett mandarinträd som är till för balkong, stod att det ska stå på fönsterbrädan, så det står i köksfönstert. någon som vet något om mandarinträd för balkong?
ingrids
Nu är jag rädd att jag inte förstår - vill du ha trädet ute på balkongen eller inne i köksfönstret? Om du tar ut det mår det oftast bättre men måste skyddas mot för stark sol och vind samt torkar ut lättare och måste passas med vatten.
Cilla
Större kruka behöver trädet oavsett om man sätter ut det eller inte, och särskilt om man sätter ut det eftersom det torkar lätt som Ingrids skrev. Och stark sol brukar inget citrusträd gilla i början, så lite skuggning behövs. Men de flesta krukväxter blir faktiskt starkare av att under en tid på året stå ute - förutsatt att de inte torkar ut eller får för mycket stark sol.
boxer2
CITAT (Cilla @ 30-06-2008, 21:05) *
Större kruka behöver trädet oavsett om man sätter ut det eller inte, och särskilt om man sätter ut det eftersom det torkar lätt som Ingrids skrev. Och stark sol brukar inget citrusträd gilla i början, så lite skuggning behövs. Men de flesta krukväxter blir faktiskt starkare av att under en tid på året stå ute - förutsatt att de inte torkar ut eller får för mycket stark sol.

så även om det står att det ska stå på fönsterbrädan så ska jag ställa det på balkongen?
ok, den är i söderläge. beskärningen då, vissa grenar växer bra medans resten av trädet står still. vad ska jag göra?
har klippt av de höga grenarna innan.

har även ett äppleträd på balkongen det är ett pelarträd som är gjort för balkong, men det är bara två grenar, hur lång tid tar det innan man ser att det börjar bli ett riktigt träd?

hoppas ni kan svara på mina frågor. bifogar en bild på äppelträdet.
Cilla
CITAT (boxer2 @ 01-07-2008, 06:58) *
så även om det står att det ska stå på fönsterbrädan så ska jag ställa det på balkongen?
ok, den är i söderläge. beskärningen då, vissa grenar växer bra medans resten av trädet står still. vad ska jag göra?
har klippt av de höga grenarna innan.

har även ett äppleträd på balkongen det är ett pelarträd som är gjort för balkong, men det är bara två grenar, hur lång tid tar det innan man ser att det börjar bli ett riktigt träd?

hoppas ni kan svara på mina frågor. bifogar en bild på äppelträdet.

Ja, de flesta rumsväxter, även de med ursprung i tropiska klimat, kan stå ute på sommaren i Sverige. Men de måste avhärdas, dvs vänja sig långsamt vid det mycket starkare ute-ljuset, och man får ta ut dem t ex molniga dagar först eller ställa dem i skuggan och ta in dem om natten i början. efter ca 2 veckor brukar de kunna klara ljuset och temperaturskillnaderna.

Med beskärning går inte att säga från din bild, och jag tvivlar på att det behöver beskärning innan det fått en större kruka. Det finns särskild citrusgödning som man sedan kan vattna med.

Med äppelträdet likadant - det kommer inte att bli "riktigt" innan det får rejält större kruka. Och beskärning brukar man inte behöva göra alls emd pelarträden.
boxer2
hur stor kruka behöver ett äppelträd då för att det ska bli ett träd?

vilken sorts gödning vill den ha?
stod på bruksanvisningen som följde med att den vill ha säckgödning, vad menas med det?

vad är det för gödning till citrusträd då?
hur lång tid kan jag få vänta innan jag ser någon frukt på mitt mandarinträd?
Cilla
Man brukar byta kruka till ett par storlekar större åt gången så i sommar kan du säkert byta ett par gånger. Slutstorleken på krukan beror på vilken av pelaraplarna det är.
Om du bryter upp dig i krukstorlek i sommar och därmed tillför ny jord så behöver du inte gödsla.

Citrusgödning finns i välsorterade butiker. Hurlång tid det tar för ditt träd att blomma och ge frukt beror på många omständigheter; gödning, bevattning, krukstorlek, ljusförhållanden, beskärningssätt mm. Blomningen kan börja redani januari.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon