Full version: Odla i kogödsel
Dingovalle
Är kogödsel i säck för starkt att odla direkt i? Jag har planterat lite olika sorters höga gräs och klematis i stora krukor på altanen och tagit kogödsel och blandat med lecakulor. Är det för starkt att odla i? NÄr är det dax att gödsla igen?

Jag har även anlaggt en rabatt för ormbunkar och funkia som jag tagit i skogen. Den har jag nästan bara kogödsel i. Jag anlade rabbatten förra sommaren och då växte det fint. Men i år växer de inte alls lika bra. Kan det bero på att kogödseln inte är så bra att odla i?

Dingovalle
Åsa, mälardalen zon 2
Kogödseln på säck är mera som välgödslad plantjord så den brukar inte vara för stark. Näringen räcker någon månad, men sedan kan man behöva ge lite gödning OBS! Fleråriga växter som sitter i kruka som man ska övervintra slutar man gödsla en bit in i august ungefär, gödslar man fortsätter de bara växa och fattar inte att de ska göra sig redo för vintern.

(Fleråriga växter ute i marken i trädgården brukar man sluta gödsla runt midsommar)

Rabatten du anlade kanske hade behövt mera gödning i år + kanske mera vatten de växter du planterat gillar fukt vid torka växer de sämre + strukturen på påskogödseln brukar inte vara så bra andra året lite grov kompost el. dyl. kanske kan vara bra att blanda ner runt växterna.
Dingovalle
Bra, bra, tack för tipsen!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon