Full version: Gräs i kruka
Dingovalle
Hej!
Jag har en riktig varm och solig altan där jag försöker odla höga gräs och bambu i stora krukor. Jag undrar om någon har odlingstips eller tips på växter.
1. Hur gör jag med min klematis och gräsen, typ elefantgräs, till vintern. Kan de stå ute vid husväggen utan att frysa sönder eller ska jag ställa in dem i förrådet?
2. Tips på stora vackra gräs som passar i kruka tas gärna emot?
3. Det enda som blommar är min klematis, vad tycker ni att jag kan komplettera mina gräs med. Nåt mer måste blomma och passa bra på en altan. Gärna blomma länge!
4. Nu odlar jag mest i kogödsel och kanske 25 % lekakulor. Är det rimligt eller måste jag använda mer planteringsgjord?

MVH Dingovalle
embees
CITAT (Dingovalle @ 30-06-2008, 10:05) *
Hej!
Jag har en riktig varm och solig altan där jag försöker odla höga gräs och bambu i stora krukor. Jag undrar om någon har odlingstips eller tips på växter.
1. Hur gör jag med min klematis och gräsen, typ elefantgräs, till vintern. Kan de stå ute vid husväggen utan att frysa sönder eller ska jag ställa in dem i förrådet?
2. Tips på stora vackra gräs som passar i kruka tas gärna emot?
3. Det enda som blommar är min klematis, vad tycker ni att jag kan komplettera mina gräs med. Nåt mer måste blomma och passa bra på en altan. Gärna blomma länge!
4. Nu odlar jag mest i kogödsel och kanske 25 % lekakulor. Är det rimligt eller måste jag använda mer planteringsgjord?

MVH Dingovalle

Min dotter har haft elefantgräs i kruka (en jättestor låda i trä) i två år nu utan problem. Den står invid husväggen under vintern.
Hon bor i zon 1.

Själv har jag stipa planterad i glaserad kruka sedan ett par år. Utan problem. Jag har även bergbambu planterad i kruka. Som med allt annat planterad i kruka så gäller det att vattna regelbundet så att de inte står och torkar för länge.
ingrids
Tåtlar borde också funka bra, de är lite mer härdiga och finns från 60 till 220 cm. Jag själv skulle nog satsa lite på sommarblommor också - petunior och dahlior kanske.
Dingovalle
Ok, zon 1 måste vara en lycka. Vi har zon tre.

Tåtlar låter spännande, det ska jag kolla upp. Tack för tipsen!
Krolliljan
Jag har randgräs i kruka. Det funkar jättebra. Ställer dem utmed huset på vintern. Tror att de klarar vintern i kruka i zon 3 med.
Randgräset är starkväxande och varje vår klipper jag ner det och delar det i tre delar som var och en fyller en kruka på sommaren. smile.gif
Cathis
CITAT (Krolliljan @ 30-06-2008, 16:39) *
Jag har randgräs i kruka. Det funkar jättebra. Ställer dem utmed huset på vintern. Tror att de klarar vintern i kruka i zon 3 med.
Randgräset är starkväxande och varje vår klipper jag ner det och delar det i tre delar som var och en fyller en kruka på sommaren. smile.gif

Smart att sätta randgräset i kruka och inte i landet som jag gjorde, det har spridit sig. Ska nog försöka plocka upp och sätta i en stor
träkruka på altanen istället.

Täcker du krukan på vintern?
Bee
CITAT (Krolliljan @ 30-06-2008, 16:39) *

Tack för tipset om att dela och sätta i nya krukor. Jag har satte sånt gräs i en kruka förra året och det är tomt i mitten i år.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon