okome401
30-06-2008, 10:28
Hej.
Ny i spalten men hoppas på svar.
Har odlat i växthuset nu några år (20), men ibland blir jag lite fundersam. Mina uppdragna tomatplantor blir liksom grova och lätt vedartade. Delar sig gärna i toppen. De har rätt färg i botten, men toppen skiftar lite åt det gula hållet. Brukar använda egen jord, men i år blev det lite bråttom, så det blev "köpejord. Har de det för fett? För mycket NPK eller? Vad gör jag?
Tacksam för svar
Mvh Börje Okome
Åsa, mälardalen zon 2
30-06-2008, 13:30
Väldigt grova stammar brukar indikera för mycket gödning (så blev en av mina hinkodlade plantor ett år då jag testade Osmocote och råkade mångdubbla doseringen, det blev även färre tomater på den plantan så för mycket gödning brukar inte löna sig).
Om du använder konstgödning dela upp gödningarna så det blir många små givor istället för några få stora doseringar (konstgödning är lättlösligt och växten kan ta upp massor på en gång, naturgödsel är svårare att överdosera för den löses inte ut så snabbt) + gödsla efter behov (växer plantorna kraftigt så är man avhållsam med att tilföra gödning och ger gödning när nytillväxten börjar se klenare ut, det brukar indikera att det är mindre näring i marken).
Thalassa
30-06-2008, 19:14
Oj.... jag har gett mina tomater MASSOR av gödning i hopp om att få massor av tomater. Jag ska nog ta och lugna ner mig på gödningsfronten då. En hel flaska (1 liter) har de fått sammanlagt, 2 pkt näringspinnar och utöver det gav jag dem också några nävar hönsgödsel, he he
Nu är det i och för sig drygt 50 plantor, men de är nog ändå rätt mätta då...
LaPaloma
01-07-2008, 16:46
Jag har alltid trott samma sak nämligen att tomater aldrig kan få nog av gödning! Mina tomatplantor är också korta, kraftiga och har massor av blad vilket gjorde att det blev som en djungel i växthuset så att de stod för tätt och med resultat mängder av LÖSS och VITA FLYGARE! Nu har jag klippt bort mängder med blad och sprutat med vatten och satt ut hälften av plantorna.
Det är svårt detta med gödning, tycker jag då man ofta får så många olika svar. En del säger att det ska vara mycket gödning och några säger att det inte behövs allt för mycket.
Jag har börjat luta åt det senare - alltså att inte gödsla i överflöd utan ta smådoser med jämna mellanrum. Jag ska i allafall prova det nästa år. Jag har dessutom köpt ordentlig kvalitetsjord i år så det har nog blivit för mycket för mina tomatplantor.
Hei,
Jeg har dyrket tomater i hinker i flere år (opptil 35 stk, 20 sorter). Min erfaring av gödning er at det er for mye kväve (Nitrogen) i den gödningen som man köper og for lite K & P (Kalium & Fosfor). Kväve gör at du får en veldig sterk tilvekst og mye blad men ikke nödvendigvis mye tomater. Man kan også få problemer med pistillröta (at tomaten råtner fra spissen og innover) hvis man har for lite K & P. Weibulls hadde en blomsterlökgödsel som bare inneholdt K & P som jeg bruker ved siden av vanlig gödning men den tror jeg de har sluttet med (kan ikke finne den på hemsiden). Som en enkel regel kan man si at du skal ha dobbelt så mye K som N (så si umulig å finne kommersiellt).
Mvh,
Bjarne
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.