asli
Hej alla!

Är nybliven husägare och har några projekt på gång. Bland annat ska jag lägga om garageuppfarten vad det lider. Det kommer att innebära att en hög och fin rhododendronbuske får stryka på foten. Jag vill dock helst inte såga ner den och ha ihjäl den, den är mycket fin och det känns synd på en buske som uppenbarligen stått länge, säkert sedan huset byggdes på 60-talet.

Så till min fråga: Finns det någon här som är intresserad av en rhododendronbuske, typ 2 meter hög? Om inte, hur gör jag för att komma i kontakt med någon som är intresserad? Jag tänker mig att skänka bort den mot att vederbörande får komma och gräva upp den.

Busken finns i Växjö.

Tacksam för svar (även om inte just du är intresserad).

MVH
Åsa
Jan Lindgren
Hej!
Kolla med STA Södra Smålandskretsen.
MVH
Jan Lindgren
asli
Tack! Det ska jag göra!

Fler tips? Kanske är inte "marknaden" så stor för just rhododendron? Är ju trots allt en ganska vanlig buske...
Huggorm
Problemet är nog att gräva upp en sådan stor rhododendron, den borde ha ett enormt rotsystem. Att gräva upp och frakta med sig en sådan är nog inget som vem som helst gör tyvärr. Sedan kräver den nog en del omsorg för att ta sig bra på den nya växtplatsen. För övrigt hade jag väldigt gärna tagit emot den, det vore synd på en sådan att såga ner sad.gif
asli
Ja, jag tycker också det känns synd! Men jag förstår problematiken...

Hmm... vi kanske får pensionera den i alla fall. Har trots allt tre till på tomten...
Christer i Falköping
Rotsystemet är inte så enormt som man kan tro. Rhododendron är ganska lätta att flytta, även om de är stora. Men om nu ingen hör av sig, varför inte beskära den hårt och plantera om den nu i höst? Är egentligen inget jättejobb nämligen.
Christer.
ingrid fuxwall
Tror inte heller att rotstystemet är speciellt omfattande.
En vinterstorm välte en av våra buskar och då drog jag iväg den och placerade den på ett annat ställe, la lite ogräs runt och nu har den etablerat sig och lever fortfarande.
asli
Hej och tack för svar!

Problemet är att jag redan har tre stycken i samma kaliber i min trädgård och det finns liksom inte rum för en till. Denna står brevid uppfarten och där ska det nu bli plattor.

Ringde nyss tekniska förvaltningen här i kommunen och frågade om de ville ha den. Han sa att det var supersvårt att få dem att klara sig nu när det är torrt och att de kräver jättemycket vatten. Lät konstigt tycker jag, för som den står nu är det inte mycket till fukt i jorden, men den trivs ypperligt. Nåväl, kommunen ville inte ha den i alla fall. Han tyckte att det var lika bra att ta bort den. "Minsta motståndets lag" som han sa.

Lade i alla fall in en annons på Blocket. Nappar nån så nappar nån, annars får väl busken gå till historien. Trist, men vad ska man göra...
Lena i Torslanda
Han på kommunen har helt rätt. Flyttar man en stor Rh. nu så kommer den att kräva hinkvis med vatten dagligen under lång tid. När man gräver upp en stor buske så förstör man stora mängder av de fina rottrådar som förser växten med vatten och det tar ett bra tag innan de kommer tillbaka. Därför måste man tillföra mkt mer vatten än vad man gör på en etablerad planta som kompensation.
josohl
Nja, tycker ni är lite pessimistiska om hur svårt det är. Jag flyttade 10 st (!) ganska stora rhododendronbuskar i börajn på juli år 2004 (som var en ganska varm och torr sommar) och det gick alldeles utmärkt. Rotsystemet är inte så stort och så extremt mycket vattnade jag inte. De har alla klarat sig och lever och trivs nu! Jag hade gärna adopterat Aslis jätterhoddis om jag inte bott 30 mil bort...
Skruttis
Håller med Josohl. Har också flyttat stora Roddisar med lyckat resultat trots att kapningen av rötterna blev tämligen hård och brutal samt att de grävdes ner i skogsområden med endast sporadiska vattningar samt ingen som helst jordförbättring.
Sedan är det säkert olika hur tåliga sorterna är.
Hade jag inte bott så långt bort skulle jag också vara kandidat på busken. yes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon