Krokodilen
Slutet av juni och jag har nu slutat vänta på att våra tre buskar amerikansk blåbär ska börja blomma. no.gif
Igår såg jag blåbär ute i skogen, då insåg jag att buskarna borde nog blommat för länge sen (Stockholm, zon II). Så vi får nog inga blåbär i år.

Vet inte hur gamla buskarna är, vi har ju bara bott här i ett halvår. Kanske dom är så nyplanterade att dom inte bär frukt än? (Buskarna är ungefär 1.20 höga.)

Vad ska jag göra för att försäkra mig om blåbär nästa år? sos.gif
KURT
Det bästa du kan göra är att försäkra dig om att de har optimala förhållanden. Om de ändå inte blommar så brukar det antingen bero på problem med tidig frost, eller att unga buskar fortfarande växer kraftigt. Blåbär är ganska långsamma av sig.
Jan Lindgren
Hej!
Gissar på att de blommade för tidigt i år och frosten tog blommorna. Det kanske är olämpliga sorter för Sverige. Plantshopparna säljer vad som helst. Är buskarna 120cm så är de ganska gamla. Treåriga sticklingsplantor som man brukar köpa i tvåliterskrukor blommar normalt. Jag köpte i år 200 Duke och de blommar fortfarande lite grand. Jag tycker det verkar lovande eftersom en sen blomning bör ge åtminstone en liten skörd varje år. Dessutom verkar de vara helt självfertila. Det är mycket kart trots att de står ensamma.
MVH
Jan Lindgren
Stefan P
Någon mer än jag som reagerat på att uppgifterna om hur stor skörd man kan få från blåbärsbuskar är överdrivna? Det brukar stå 6-9 liter per buske för många av de vanliga sorterna, men min erfarenhet av mina 4-åriga och meterhöga buskar är att de ger max en halv liter per buske.

/Stefan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon