Elizabeth
Tänkte skaffa ett surkörsbärsträd till vår stuga i Dalsland zon 3. Vilken sort ska jag välja? Tänkte använda bären mest till saft och sylt.

Mycket tacksam för tipsen!

//Elizabeth
KURT
Det allra vanligaste är ju skuggmorell, det är sortäkta så man kan föröka det med frö och den är självfertil. Sedan finns det många nya lågväxta sorter t ex Nordia, Kirsa & Berit,
Ezereht
är det vanligt att skuggmorellen blir lite kal på grenarna?
Cilla
Nej inte mer vanligt än på andra sorter är min erfarenhet men det kan ha kommit forskningsrön kring detta som jag missat. Det är nog blom- och grentorka du menar. För att få veta senaste nytt om den bör man nog kontakta SLU och fråga.

Bäst är att köpa en E-planta, se www.eplanta.com och köp en sådan i butiken. Man kan inte gardera sig mot blom- och grentorka men man kan börja med den starkaste plantan.
Elizabeth
Tack så mycket för alla tipsen!

Ska ringa runt och fråga om de har/kan beställa E-plantor av surkörsbär.

Bor i Göteborg - är det ngn som vet ett bra ställe att kontakta?

//Elizabeth
KURT
CITAT (Elizabeth @ 30-06-2008, 22:19) *
Tack så mycket för alla tipsen!

Ska ringa runt och fråga om de har/kan beställa E-plantor av surkörsbär.

Bor i Göteborg - är det ngn som vet ett bra ställe att kontakta?

//Elizabeth

I göteborgs "närhet" finns ju Rångedala plantskola som i alla fall har ett mycket bra utbud på nätet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon