Full version: Roliga frökataloger
Helena
Hej
Jag skulle vilja ha tips på några bra hemsidor eller adresser för att skicka efter roliga kataloger. Det är ju en djungel av kataloger. Tips motages tacksamt!!!!
spotty
Det beror lite på vad du är ute efter, och vad du tycker är roligt.

Impecta har en stort sortiment, men det är mest sida upp och sida ner med växter sorterade efter latinska namn. Själv tycker jag det är fullständigt underbar läsning, som sätter fantasin i rörelse.

Runåbergs fröer har en mycket läsvärd katalog. Mest grönsaker.

Bröderna Nelsson i Tingsryds katalog innehåller mer av lättsam läsning, korsord, planteringstips, artiklar odyl. Distribueras av värends bär och trädgårdsprodukter.

Chiltern Seeds katalog påminner om Impectas, men texten är på engelska och lite mer personligt skriven.

Örtagårdens plantskola. Inte så mycket fröer, men mycket kryddväxter, ovanliga perenner och pelargoner. personligt skriven.

Rångedala plantskola. Katalog över "vanliga" trädgårdsväxter, lökar, perenner, buskar, fruktträd mm.

Rockdalas kataloger har jag själv inte läst, men de har gott rykte, så jag har skickat efter dem. Fuchsior, pelargoner och fröer.
Åsa, mälardalen zon 2
Här finns adresser till en massa fröfirmor, alla har inte tryckta kataloger:

http://www.odla.nu/search/frofirmor.shtml

fast dessa bra firmor fanns inte med på odlas sida

Örtagården http://www.ortagarden.com/

Rockdala http://www.rockdala.com/
anne
wub.gif Linblomsfröer är också en spännande katalog fast bilder finns det endast på webben. Kika också på www.seedsarch.demon.co.uk en intressant sida där du kan länka dig vidare till andra kataloger. biggrin.gif Lycka till Anne
Monica i Sörmland
En stor fördel med Lindbloms Frö är också att de har många ekologiska fröer.
Kerstin
Katalogerna från Lindbloms frö har jag studerat grundligt under ganska många år. Vilken av alla 25 morotssorterna passar min lerjord bäst och vilken av salladssorterna ska jag prova i år? Informativa och personliga beskrivningar av frö till både grönsaker, ettåringar och en del perenner.
Tyvärr har de slutat med gröngödselfröer som jag nu bara hittar i småpåsar.

hälsar

Kerstin
Ingrid på Västkusten
Hmm - men Lindbloms fröer är välan en grossist med? Fråga dem så säljer de säkert gröngödsel i större mängder skall Du se......Runåberg gör det vet jag.

Själv tycker jag det är ljuvligt när de har må¨nga sorter av t ex sallad eller nån annan grönsak istället för de trista tre fyra sorterna. Det går verkligen på rätt håll -- hoppas det hålelr i sig i bra många år :-D

Hälsar Ingrid
Helena
Tusen tack för alla bra svar. Efter jul,så blir det tid för mysig efterforskning!!!!! biggrin.gif
Emser
Hej,
men hur vet man ifrån vilken man ska beställa av då?
Ingrid på Västkusten
Vilken???

Alla förstås eller flera stycken - helt klart!

hälsar Ingrid grymmingen på frökataloger
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon