Full version: Klematis
Tant Ester
Hej allihop!

Jag har aldrigaldrig ägt en frisk och fin klematis. Iofs har jag bara ägt två, men båda har tynat bort, den ena försvann under en ovanligt vräkig syren och den andra.. ja, tre gröna blad har den iallafall.

Nu idag på plantskolan, smalt jag igen och var bara alldeles tvungen att köpa två exemplar av klematis. Jag antar att säsongen är lite illa vald, hösten verkar onekligen vara i antågande?

Hur ska jag göra för att ge dem en så god start som möjligt?

Jag vill att dom ska bli jättestora och klättra i vildapeln och på stenmuren! wub.gif
Mariann
JAG MED! Har heller aldrig ägt en sådan, men försökt ett antal gånger. Men jag har fått för mig att hösten nästan är bäst de lär ju aldrig torka ut ju. wink.gif Väntar spänt på att få se konkreta svar på hur man gör
Åsa K, zon 1
unsure.gif

Gräv en stor/djup grop rolleyes.gif
Så djup att klematisen kommer 10 cm under ytan, lägg lite benmjöl i botten (långtidsgödning) fyll på med jord runt, lägg sand de sista 10 cm runt stjälkarna.
Det kan ta ett par år innan de blir" jättestora och klättra i vildapeln"
Kolla den med 3 gröna blad och försök ordna något liknande. Du kanske inte kan gräva upp den men lägga sand runt rothalsen.
Lycka till !
Mariann
När man gjort exakt så men ändå inget ohmy.gif man blir så himla lessen sad.gif , vill just ha det där frodiga som jag ser att clematis kan bli. Vad fasiken gör man för fel????
Kajsa
Undrar om det är vi som gör fel, tror det kommer in en massa
clematis som inte är lämpliga för vårt land. Har köpt flera sorter
som hänger med i två år. Men i år har jag köpt E- plantor
som är framtagna i Sverige och anpassade för vårt klimat
bl.a Södertälje, Carmencita, George, Albina Plena
dom hoppas jag mycket på. www.eplanta.com
Fialotta
Samma här...endast Jack Mani som blir
stor och frodig och den står jättetrångt om fötterna..
mina andra har fått vissnesjukan...fattar ingenting unsure.gif
Åsa K, zon 1
Vissnesjukan sad.gif

Beror oftast på att den växer för fort ovan jord så att rötterna inte hinner med.

Jag gissar att om man toppar klematisen och hindrar den från att växa så kraftigt/ högt (den blir ju buskigare då) så kan man komma undan problemet.

Vad man upptäcker är ju att den är jättefrodig och hög men plötsligt så börjar den vissna. Halsen/stjälkarna torkar in och orkar inte försörja allt det gröna.
Lägg sand runt stjälkarna rolleyes.gif
Fialotta
Hjälper inte Åsa...har försökt, men jag ska flytta dom nu
ifrån rabatt till träd...får se nästa år om det hjälper, dom kommer snällt
men det är när dom börjar blomma dom vissnar ner rolleyes.gif
Tack Åsa wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon