Trädgårdsrookie1
Hej alla tomat-freaks! Jag är den nyaste medlemmen i denna inofficiella fanklubb... Jag och min man ska bygga nytt hus till hösten - vi räknar med att huset kommer stå klart till våren -09. Vi bor i dagsläget i en lägenhet mitt i stan UTAN BALKONG.. suck... mina fingrar suktar efter lite jord att gräva i. Men snart så...
Jag har redan bestämt mig för att jag ska odla tomter, chili och örter. Men jag håller mig till tomaterna i det här inlägget... Jag är helt grön vad gäller odlingar men jag har betämt mig för att odla följande tomater till nästa sommar:
Yellow Pear
Great White
Orange Queen
Garden Peach
Sun Gold
Moneymaker
Purple Russian
Green Zebra
Noire de Crimée

Jag har ingen erfarenhet av dessa tomater varken vad gäller smak eller odling. Kan någon av er, som har betydligt mycket mer vana än jag, ge mig lite tips och råd? Kommer jag ta mg vatten över huvudet? Är någon av sorterna för svår att odla för en tomat-oskuld? Nån av sorterna kanske smakar päck?
Alla tips och råd är MYCKET uppskattade! Tack på förhand!
Trädgårdsrookien1
Åsa, mälardalen zon 2
Det verkar bara vara Orange queen som är en busktomat. Resten är sorter som ska tjuvas och bindas upp. Busktomaterna är lättare i skötsel än såna som binds upp + tjuvas (+många busktomater funkar bättre på friland + ger mogna tomater snabbare)

Det är svårt att säga om du kommer att lyckas med dessa sorter när man inte vet hur du ska odla och i vilken zon. Vissa av de sorter du valt rekommenderas för växthusoding så bor du lite längre upp i landet kanske det inte hinns bli så mycket mogna tomater på dem ifall du odlar utan växthus.

Vilken växtzon handlar det om? Ska du odla i växthus? Ute vid husvägg? I hink eller i marken?
Trädgårdsrookie1
Hej Åsa! Zon...? Jag bor i Östergötland... hjälper det? Vi kommer att bygga en Vinterträdgård som jag hade tänkt mig att jag skulle förodla (heter det så...?) i. Sen kommer vi ha en sida på huset som är i solen hela dagen samt helt vindskyddat - jag hade tänkt mig att jag skulle sätta ut tomaterna mot denna vägg senare, när plantorna vuxit till sig lite. Vad tror du om det? Jag skulle vilja sätta tomterna i krukor, men om det är bättre för dem att stå i marken så kommer jag sätta dem där. Vad skulle du göra?
Tjuvas? Vad exakt betyder det? När ska man göra det?
Som sagt, snacka om att jag är helt nollställd vad gäller tomatodlingar. Men jag kan inte bärga mig tills jag kan sätta igång!! På tal om det... när ska man sätta fröna?
(det är inte utan att jag känner mig lite korkad, men man kan ju inte va världbäst från början va? happy.gif )

Tack för dina svar!

/Trädgårdsrookie1
Eva 33c
Eftersom du är nubliven entusiast med många frågor skulle jag vilja rekomendera Tomatsidan. En hemsida enbart (nästan) ägnad åt tomatodling med mycket handfasta odlingsråd från frö till skörd. Kan kanske vara bra att läsa lite till att börja med, sen kan du ställa ytterligare frågor här.
Åsa, mälardalen zon 2
Här kan du se hur man tjuvar tomat

Tomater man tjuvar ska vara som en lång lian utan sidogrenar, de kan bli många meter långa under en sommar så du måste ha någonstans högt upp att fästa snöret man brukar linda runt tomatstammen.

Du kan odla tomaterna i hinkar (runt 20liter till de sorter du valt). Det går att odla i marken också ifall jorden inte är alltför dålig, nackdelen är bara att man inte bör odla tomat i sama jord år efter år pga sjukdomar. Odlar du i hink byter du ju ut jorden med jämna mellanrum så då blir det aldrig såna problem. Det brukar dock bli mera vattning när man odlar i hink.

Jag tycker du kan testa dessa sorter är det någon som inte hinner bli så mycket så vet du ju det till följande år det är så man lär sig vad som funkar att odla där man bor. Jag föreslår dock ändå att du försöker hitta några busktomatsorter som är för frilandsodling som passar svenskt klimat + som har lite kortare utvecklingstid än många av de sorter du valt. Då kommer du att kunna skörda från dessa plantor medans du väntar på att de andra mognar.

Tomatfröerna sås ca 6-8v innan utplantering, om du planterar ut plantorna hinkarna och de står i vinterträdgården kan du så lite tidgare än om du ska plantera ut dem direkt i hinkar utomhus. Tomater klarar inen nattfrost och de kan få skador av kylan när det går under +5-7C så man kan inte sätta ut dem så tidigt.

Tnk på att tomatfröer har lång hållbarhet man brukar kunna ha samma fröpåse runt 5-7år åtminstone så man kan ha många sorter och bara så några frön ur varje påse varje år.
Åsa, mälardalen zon 2
Här kommer lite förslag på snabbare busktomater som brukar funka på friland i Sverige

Ida Gold (58 dagar)

Sub-arctic plenty (58 dagar)

Taxi (64 dagar)

Cheerion (55 dagar)

Alaskan Fancy är även den hyfsat snabb skulle tippa runt 60dagars utvecklingstid

(vill du ha mer att välja på så har tomatklubben ganska många köldtåliga tomatsorter, det sätts inte ut någon exakt utvecklingstid i listorna men väljer an bland de sorter dr det står att det är bsktomater lämpliga för frilandsodling och väljer band de som benämns som tidiga eller mycket tidiga så lär man få snabbare sorter http://www.tomatklubben.se/ )
mirjam
Åsa, det där med utvecklingstiderna har du nåt bra ställe rek. där det finns skrivet för fler sorter än dom du nämde.
Åsa, mälardalen zon 2
Runåbergs handlar jag hos de sätter alltid ut antal dagar i utvecklingstid i katalogen. (de tomater jag tidgare nämnt finns med där förutom Alaskan fancy).

Lindbloms frö sätter ut antal dagar på de flesta sorter men inte alla.

Det är nog de enda svenska firmor jag vet som sätter ut exakta dagar (dagarna förutsätter dock att det är optimalt klimat under dessa dagar, men man kan ju se dagarna som en hänvisning til om man kan räkna med tidig skörd eller om man ska vara beredd på att vänta)

Man kan även titta lite hos de engelska fröfirmorna ex. Thompson and morgan har satt ut utvecklingstid (Cropping) på en del av sina tomater.

Tomatklubben kan man också kolla hos, de har inga exakta dagar men det står om sorterna är extra tidiga och dyl. (listorna över tomatsorter står i medlemsbrevet som hittas på tomatlubbens hemsida)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon