Christoffer
Om ni fick rekommendera en enda bok om ekologisk odling av matväxter och kryddor
med mera, vilken skulle det då bli?
EKLO
Jag tycker ju det är roligt att jämföra och läsa i olika böcker - Truedssons bok om grönsaker och Lena Israelssons Handbok i trädgårdsodling och den ngt lite äldre Odla utan gifter av M Strandberg. De har lite olika vinklar och tips. Roligt också att komplettera med Plöninges och Kratchmers böcker om hur man får till en riktigt bra odlingsjord. Har man absolut inte plats eller råd eller lust med fler än en tror jag Israelssons täcker flest områden - men jag skulle inte vilja vara utan de andra.
Christoffer
"Odla utan gifter" har jag, men det är något som är väldigt oklart i den.

På s. 24 står det att rädisor vantris med gurka, men på s. 61
står det att rädisor och gurka trivs tillsammans.
Hur går det ihop?

EKLO
Oftast brukar det ju vara i olika böcker det blir så där tvärt emot-råd. Men kul är det ju hur som helst. Det är väl det där med gödslingslängtan som är gemensam för gurka och rädisa, men kan det kanske vara så att de riskerar att råka ut för sjukdomar samtidigt? Det roliga med sådana där krockar är väl att det sporrar en att testa...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon