Maria S i Skåne
Har några gamla höga Rhododendron på tomten. De är planterade i en söderslänt och ganska glesa, så även om de skugggar lite så är det ganska ljust under.

Håller på att gräva bort ogräs och gräs som finns under, gödslar och lägger på ny surjord. sweatingbullets.gif

Vill gärna ha förslag på vad som skulle passa runt omkring och som marktäckare. (Bor i zon 3.)
Eva i Skåne
Jag har också några stora gamla rhododendron och sett från ena hållet är det glest.
In under buskarna tror jag inte det är helt lätt, men jag har satt jättedaggkåpa i framkanten där det är glest och nu när de blommar är det tillräckligt för att inte se rakt in under buskarna.
Jag har också haft några hostor där. De växte sig inte jättestora, men klarade åtminstone att stå där.
Vårlökar av olika sorter går också bra, men är ju begränsade i blomningstid.
Platinum
Under min rhododendron hade de planterat teveronika.
kira
Jag har ormöga.
DragonLady
Jag har murgröna under mina... o på de flesta andra ställen i skuggan också giggle.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon