Hej!
Jag planterade en bokharbinda i en stor lerkruka på terassen sommaren 2007. Först växte den jättefint, men framåt sensommaren stannade växten av och bladen blev röd/gula och tråkiga. Nu händer samma sak igen - bladen blir alldeles röda (som om det vore höst) och den slutar växa. Jag bor i zon I, vattnar växten regelbundet (den känns kanske i torraste laget i bland) och har nu börjat ge den gödning. Kan inte se någon ohyra på den. Varför blir den så här?
Britt-Marie
Jag har samma erfarenhet och det höstliknande (ganska fint om det kom på hösten med rött, orange och gult) brukar börja i topparna, vilket jag tolkar som torka. Att vattna eller byta till större kruka och vattna är nog receptet, och att sedan försöka njuta av lite tidig höstfägring... Kan tänka mig att bokharabindan med sin enorma tillväxt cokså kan behöva lite gödning då och då, men inte om den inte har stor vattentillgång.
Alexander-VG-zon3
02-07-2008, 21:45
bokharabindan får röda blad om den står för torrt eller får för mycket sol eller om det är kallt och den har börjat att växa ,, även ohyra kan ge röda blad .
min vaknar 2 till 5gåpnger på vintern ( har gjort dom senaste 3 ) och då är alltid dom bladen små och röda .
sedan står den i moränjord invid en stor sten i söderläge vilket gör att den nästan alltid har rödablad . men jag tycker det är snyggt med dom viat blommorna och röda bladen . och även så har bokharabinda tidig höst .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.