Eva Swahn
Om man går in på Pricerunner för att kolla elpriser är ett bolag som heter Eko elenergi billigast. Deras affärsidé bygger på att man köper andelar. Kan någon förnuftig person som kan sånt här komma med synpunkter?

http://www.pricerunner.com

http://www.ekoelenergi.com
jennypenny
Jag kan annars rekommendera en utmärkt sajt för att jämföra elpriser:

http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/ko...CategoryId=1455

Känns som att konsumentverket erbjuder ett mer oberoende test än en vinstdrivande sajt som pricerunner. rolleyes.gif
Annelie
Sitter precis med elräkningen i handen och ska börja ringa runt till olika leverantörer för att få färska prisuppgifter. Om inte Sydkraft kan erbjuda något vettigt pris blir det väl till att byta bolag.

Ska genast kolla länkarna efter bra-att-veta-tips!
Eva Swahn
Ja, du Annelie, jag har också Sydkraft och jag tycker dom är hutlöst dyra. Om du giter får du gärna meddela vad du kommer fram till när du ringer runt. Jag är en supertönt på sånt här. Och elräkningen urholkar mitt liv!
Helen i Skåne
När vi gick i backen pga hysterisk elräkning gick vi med i Kundkraft och de handlade upp el till billigast pris, numera har vi Storumans el fast vi bor i Skåne... Halva priset mot tidigare! smile.gif
Eva Swahn
Va ba? halleda! måste kolla! blink.gif
jennypenny
Storuman har jag också skaffat, efter att jag jämförde priser på konsumentverkets sajt. (se länk i mitt tidigare inlägg)
Jag har gjort testet vid flera tillfällen och resultatet blir alltid detsamma, Storuman är billigast. Får väl se om det ger någon effekt på mina räkningar också, bytte 1 augusti. biggrin.gif
habanero
Har också sneglat på Storuman. Vilken avtalstyp har ni valt? Standard, fast eller marknad?

Har inte fått klart för mig om de har en fast årsavgift. Någon som vet?

Hälsningar
Mats
jennypenny
Som jag har förstått det så har det en fast årsavgift, det har väl i princip alla.
Vi har valt att binda vårt pris på ett år eftersom vi hörde rykten om att elpriserna skulle stiga kraftigt efter den torra sommaren.
habanero
Jag mailade kundtjänst, så får vi se vad de svarar. Men visst, säkert har de en årsavgift. Det framgick dock inte av deras kalkyl...

Hälsningar
Mats
Annelie
Årsavgift? Menar ni det som kallas nätavgift? Eller...

Nätavgiften är ju något som man inte kan "byta bort" utan det tillfaller den elleverantör som äger kablarna - i mitt fall Sydkraft. Så oavsett om jag köper min el från en annan leverantör så måste jag betala nätavgiften till dem. Precis som Telia äger våra telekablar.

Jag undrar just om den fasta kostnade smyghöjs om man sviker och väljer att köpa el från en annan leverantör.. som någon form av straffavgift.. Men så kan det väl inte vara? Nätavgiften måste väl vara densamma oavsett vilket?

Idag när jag pratade med Sydkraft fick jag i alla fall lärt mig skillnaden mellan lågtariff och högtariff. Det är inte kostnaden för elen som blir dyrare när det är högtariff utan det är priset för belastningen av nätet som stiger = nätavgiften(?!) ... Det är inget jag fördjupat mig i innan men det kan vara bra att veta smile.gif Om jag nu förstod det hela rätt?! unsure.gif
habanero
I Fortums fall, så har de både årsavgift och nätavgift. Är inte helt på det klara med vad årsavgiften avser.

Lärde mig också att nätavgiften är både rörlig och fast. Hittade ett bra dokument:
http://www.elradgivningsbyran.se/artikel/d...Elr%E4kning.pdf

Det är verkligen inte lätt att jämföra. Tror att vi här hemma kommer göra ett beslut fattat baserat på maggropskänslan..

Hälsningar
Mats
Knobban
Som fd Telge Energi-kundtjänstmedarbetare kan jag upplysa er om lite grejer inom elbranschen:
-Nätavgiften betalar alla, man kan inte förhandla om den eller byta leverantör. Den betelar man alltid till den som äger nätet där man bor. Den höjs inte för att du byter leverantör, inte ens i smyg.
-Fast avgift är itne samma sak som nätavgift. Fast avgift kan tas ut både av nätägaren som en del av nätavgiften och även av elleverantören som en del av elpriset. Oftast tas det ut från lägenhetskunder och ger då en ganska stor höjning av det totala elpriset du betalar. (procentuellt sett)
-Vid prisjämförelser var noga med att kolla att det är aktuellt pris du ser och att startdatumet på avtalen är detsamma. Ofta är de här jämförelsesajterna dåligt uppdaterade.

fråga mig gärna om det är nåt ni undrar över. Jag är som sagt fd elbranschare, så jag tror att jag kan vara ganska objektiv... biggrin.gif
Wargen
En fråga: Läste nå´nstans att förra vintern fanns det överskott på vatten och därför sålde elbolagen el till sina egna bolag i Polen, Estland t.ex. Sen när det blev brist i Sverige så köpte man tillbaka elen från sina egna bolag utomlands och till ett högre pris, som sedan vi elkonsumenter fick betala med högre elkostnader.? Är det sant? Isåfall, är inte detta förfarande rent KRIMINELLT? Varför får de fortsätta? mad.gif
Hannele
Kriminellt att köpa billig kol-el från Polen - att fattiga länder ska leva i skiten.
Dubbelmoral; Sverige ska lägga ner sina kärnkraft och sopa skiten i andra länder! wacko.gif
Eva Swahn
Kollade runt för att få lite info om olika saker i el-djungeln. Hittade denna på Vattenfalls sida: Byta elbolag

Själv har jag idag anslutit mig till Kundkraft (länk ovan hos Helen i Skåne). Att inte ha gjort ett aktivt val av elbolag verkar nästan lika genant som att erkänna att inte ha borstat tänderna. Nu har jag åtminstone gjort ett aktivt val dessutom via en "operatör" som ständigt gör aktiva val. Nu har jag väl handlat politiskt korrekt?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon