Full version: Tips på solkälskare
Mikward
Skulle vilja ha lite tips på stora gröna växter man kan kan ha i ett soligt söderfönster för att skugga växter bakom som inte vill stå i direkt sol samt bidra till att höja luftfuktigheten. Och så för att det är snyggt såklart.
Kee
I mitt söderfönster har jag:

Gullranka, kristi törnekrona, nattens prinsessa, opuntia samt ananas och alla verkar trivas. Nu ikväll ställde jag dessutom dit en karlbergarestickling, moderplantan verkar iaf trivas i badrummets söderfönster.

Skulle tippa att "alla" av de som klassas som anspråkslösa skulle kunna funka i ett söderfönster, ytterligare exempel är då ampellilja och falsk sommarmurgröna. Kaktusar borde även de trivas i söderläget!

Att planera som du gör är verkligen perfekt, i ett söderfönster kan man utnyttja det myckna ljuset genom att odla i rader. Bakom den första raden har jag, benjaminfikus, kroton och yucca. dessutom är det tillräckligt med ljus i ett söderläge för växter med blygsamma ljuskrav en god bit ifrån fönstret, tex garderobsblomma, monstera och dracenor.

Det är iaf mina erfarenheter.
evaisa
I mina görsoliga söderfönster har jag sansevieria och aloe. Men mitt råd är: Persienner! I mina fönster ligger solen på hela dagarna och jag har till och med lyckats bränna min aloe! En del svärmorstungor blir blekta av solen medan de mer ökenlika trivs förträffligt.

De ökenlika är: bl.a. Cylindrica (pinnlilja), Forskaoliana, masoniana, canaliculcata, Kirkii. Cylindrican brukar vara enkel att få tag på.
Mysis
I mina söderfönster, som i och för sig skuggas en aning av närliggande hus, har jag, (nu blir det inga latinska benämningar): Glansslinga, Hibiskus, Myrten, Fönsterfikus, Passionsblomma, Ödesträd, någon sorts Aloe, Pilea, Paradisträd, Påfågelblad (lite skuggad av andra växter), Yuccapalm, Klockblomma, och Garderobsblomma. Och de verkar trivas. Annars, tänk: Suckulenter, kaktusar. Jag håller med tidigare talare, persienner är en underbar uppfinning!

Lycka till!

/Linda
Platinum
I mina söderfönster har jag just nu i krukväxtväg Venus flytrap, Palettblad, olika kaktusar och Svärmors bandrosett...vissa arter har fått maka på sig för paprika och spansk peppar.
Mikward
Mitt fönster kanske är lite mer åt väster än åt söder nu när jag tänker efter. Solen börjar väl titta in där runt middagstid (Alltså runt 12, inte när man äter middag), sen ligger den på tills på kvällen. Har ingen kompass, så jag vet inte exakt.

Har förresten en Eucalyptus globulus där som växte riktigt bra, sen tror jag att jag råkade trimma den lite för mycket så nu verkar den inte växa alls. Har även planterat om den precis så det kanske är därför. Den lever och ser ut att må bra dock, men jag skulle gärna vilja att det kom lite nya blad. Well, man lär så länge man odlar.

Tack för alla förslag.

Fred
Platinum
I västfönster har jag Purpurordensstjärna, Prästhavre, Höstglöd, Penningblomma, Aloe vera och någrra sorters kaktusar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon