amaira
Nä, Salet har ingen regnrock, men nog skulle hon behöva en.

Denna underbara remonterande mossros med sin fina doft, tål inte regn.

Det behövs bara en liten regnskur så bleknar knopparnas yttre blad och klibbar ihop så hon inte orkar öppna sig.

Med lite hjälp går det bättre, men jag kan ju inte gå runt och försiktigt förlösa varje enskild ros när det är dags...

Annars är hon en fin och trogen vän, min vackra väldoftande Salet. wub.gif

Somliga rosensorter har blommor som kan konsten att bara ruska på sig när det regnat, och bli skönare och fräschare av sommarduschen. Andra slokar sorgset och törs aldrig komma fram.

Ezereht
Vackra foton, vad har du för kamera? Särskilt knoppen, så fin..
Kajsa
Vackert ändå med rosorna i regn, ljuvliga foto och Salet blommar om så det finns många fler chanser. Det kommer riktiga störtskurar nu om dagarna, äntligen får vi lite regn här med.
Ezereht
vi får inget regn nu för tiden... det åkte väl iväg till er...
myy
Jag kan bara hålla med. Min lilla "Salet" blommade vackert under försommarens torka, men nu har den klibbat ihop och dessutom har någon demolerat den, så att halva busken är bortsliten! Jag inbillar mig att mindre fyllda rosor passar bättre här i Sveriges mest regniga trakter? Annars är det ju en mycket vacker ros!
amaira
Kamerna är en Nicon coolpix 995. smile.gif

Ingrid Bergman, Grand Hotel, Karl Philip, är alla fyllda röda rosor som bara blir vackrare i regnväder, även svåra regnväder. De är inte enkla, men "mindre fyllda" förstås.

Jag tror att alla mina andra rosor klarar regn (mer eller mindre) bra, det är bara Salet som "säckar ihop" fullständigt. Lika mycket dubbelblommande är till exempel Madame Boll, Great Western, Maxim.
Stiffe
Communis är likadan. Ljuvligt vackra blommor med ljuvlig frisk rosdoft, och som kronan på verket den allerstädes närvarande hartsdoften när man stryker på mossan. (Hartsdoften finns hela säsongen, från vår till sen höst). Men, det kostar att ligga på topp! Tyvärr klibbar blommorna ihop i regn. Nåja, det är smällar man får ta. -cry-.gif

Man får kontra med att ha en och annan regntålig ros också, såsom t ex Apotekarrosen. Under mörka gråa tråkiga regnvädersdagar upplevs den, från köksfönstret, som i det närmaste självlysande neonrosa. smile.gif
/S
AnnammA
...och min "Salet" växer lite ojämnt efter ett rådjursangrepp i början på blomniningsperioden...Hm! angry.gif Tur i oturen fick de andra rosorna vara ifred, men det kan vara för att jag planterat "Salet"-busken i kanten av grönsakslandet åt ett skogsparti på baksidan av vår trädgård... Annars en härlig mossros, tycker jag!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon