fruberglund
Köpte ett Maackia-träd i lördags. Äntligen har jag fått tag på det, inte så lätt att hitta kan jag säga men jag hittade det på Rångedala, min nya favoritplantskola! Jäklar vad stort utbud de har där!

Det blev ett Maackia, en Katsura, en Dvärgolvonbuske, en näva "Splish Splash" och en annan näva jag inte minns namnet på, en daglilja som var felmärkt men som jag inte kunde motstå ändå, Rosen "Blanc Double de Coubert" och en Chokladblomma. Känns som jag glömt nåt också...

Superfin kvalité på allt och bra pris, bara 1500:- för rubbet.
jegi
Ja, maackian kan jag bara gratulera till. Min köptes av misstag men har blivit den absoluta favoriten. Oerhört vacker och ett specielt växtsätt.
Sussie F-Flower
Hahaha, jag förstår inte "halv-sju" vad du pratar om... confused.gif a0a.gif
Av alla växer och träd som du köpt, känner jag bara igen dvärgolvon och chokladblomma...

Du kan väl lägga ut lite bilder på vad du investerat... ..så får man se hur det ser ut... tummenupp.gif

(Fy, så "ovetande" man är...)
Huggorm
Framför allt Katsuran och Maackian är jag avundsjuk på, dom ligger båda på min önskelista smile.gif
Betty
Grattis till intressanta trädinköp! Maackian är det intressantaste trädet i min trädgård, och inga andra träd har ett så intressant bladutspring som den. bravo.gif

Sussie, här finns bilder på Maackia amurensis: Länk
Sussie F-Flower
CITAT (Betty @ 01-07-2008, 16:03) *
Grattis till intressanta trädinköp! Maackian är det intressantaste trädet i min trädgård, och inga andra träd har ett så intressant bladutspring som den. bravo.gif

Sussie, här finns bilder på Maackia amurensis: Länk

Tack Betty för den länken!
Det var kul att se! Jag förstår att ni gillar den, den var väldigt, väldigt snygg och ovanlig!
Häftig bild, den som var knäppt på våren, när trädet hade en nästan grönmetallicfärg!
Lustig bladuppsättning och vackra blommor.
Såg ingen bild med frukter eller bär på, men det kanske den inte får heller?

Hur gammalt och stort är ditt träd?
Sussie.

Och naturligtvis Grattis till Dig också FruBerglund som äntligen fick tag i "ditt" träd!
smiley_small_hug.gif
fruberglund
Ja visst är Maackian fin!

Men hur kunde jag glömma att nämna färgväpplingen?! En till växt jag kikat efter men inte hittat nån annanstans. Supersöt och vilken stor, tät och fin planta jag hittade.

Kan tyvärr inte länka till sidor för jag har nån ny konstig webbläsare nu när min man är i Frankrike och har tagit med sig laptopen så jag fattar inget av den här (Linux tror jag det är) biggrin.gif

Men gå in på Google och sök på bildsöken så finns det bilder där.
Ingrid Zon3
Hur härdig är Maakia?
Huggorm
CITAT (Ingrid Zon3 @ 01-07-2008, 21:38) *
Hur härdig är Maakia?

zon 5 enligt de flesta plantskolorna, eller till och med zon 6 i skyddat läge tummenupp.gif
Betty
CITAT (Sussie F-Flower @ 01-07-2008, 16:42) *
Tack Betty för den länken!
Det var kul att se! Jag förstår att ni gillar den, den var väldigt, väldigt snygg och ovanlig!
Häftig bild, den som var knäppt på våren, när trädet hade en nästan grönmetallicfärg!
Lustig bladuppsättning och vackra blommor.
Såg ingen bild med frukter eller bär på, men det kanske den inte får heller?

Hur gammalt och stort är ditt träd?
Sussie.

Och naturligtvis Grattis till Dig också FruBerglund som äntligen fick tag i "ditt" träd!
smiley_small_hug.gif

Maackia amurensis är en ärtväxt/baljväxt, den bildar ärtskidor efter blomningen, som en karagan t.ex. Den är härdig till zon 5-6.
Jag köpte min Maackia i augusti -04, tyvärr drabbades huvudstammen (180 cm hög då) av nånting förra våren, den vissnade ner nästan ända ner till marken. Kan ha berott på torkan sommaren innan, nån sorts svampangrepp eller "vadvetjag..." dunno.gif confused.gif
Den har tack och lov flera stammar som kommit upp från roten så nu är den på G igen, det får bli ett flerstammigt träd av den i stället för en enstammig som jag tänkte först. Så här ser den ut idag, 140 cm hög:
[attachment=20543:Maackia_...s_2.7.08.jpg]
Thomas Wahlqvist
Bra att veta om Katsuran är att den är lika törstig som en Björk.
Hos mig tog björkarna det mesta av vattnet innan de hamnade i kaminen.
Katsuran har jag i ett ytterhörn av tomten.
Huggorm
CITAT (Thomas Wahlqvist @ 02-07-2008, 17:05) *
Bra att veta om Katsuran är att den är lika törstig som en Björk.
Hos mig tog björkarna det mesta av vattnet innan de hamnade i kaminen.
Katsuran har jag i ett ytterhörn av tomten.

Katsuran är nog till och med ännu mera fuktälskande än en björk, den trivs där alar trivs. Hur mycket den sedan dricker beror på hur stor bladmassa den har.
Cilla
Jag har ställt min Maackia på ett svårt ställe med hård vind och inte särskilt bra jordförhållanden och dessutom långt ifrån vattenkranen. Ändå har den stått ut med mig, men visar naturlitgvis väldigt låg tillväxt.

Håller med om att bladutspringet är roligt. Det är bra att veta att den ska se ut så när den sent slår ut, för annars skulle man kunna tro att den var angripen av någon mjöldaggsvamp. Men vackert och lite lustigt är det!

Ditt flerstammiga exemplar ser fin ut Betty. Kul att se att de kan växa så vackert också som flerstammiga.
fruberglund
Katsuran ser ju nästan ut lite som en björk också biggrin.gif

Då kan jag nog inte ställa den där jag hade tänkt för där är mycket berg och blir nog torrt kan jag tänka mig...hmmmm...då får jag tänka om.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon